Samarbetet inleddes 2022 och sedan dess har odlingen succesivt skalats upp från 3 000 ton till de 25 000 ton maltkorn som i år skördas på de svenska åkrarna, för att användas i bryggningen av öl under nästa år. Maltkorn används som huvudingrediens vid bryggningen av öl och är Spendrups största råvara. Sedan samarbetet startades har totalt 8 000 ton CO₂e undvikits fram till skörd 2025.
– Spendrups rankades som Europas klimatledande dryckesföretag 2025 av Financial Times. Det är en position vi vill behålla. Vi är därför stolta över att kunna berätta om vår fortsatta satsning på att skala upp odlingen av maltkorn enligt Klimat & Natur. Steg för steg tar vi oss närmare vårt klimatmål och det här visar hur viktigt det är att vi samarbetar i värdekedjan för att det ska vara möjligt, säger Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups Bryggeri.
Att minska klimatpåverkan i hela värdekedjan är ett av fyra fokusområden i Spendrups hållbarhetsstrategi. Spendrups har antagit Science Based Targets till 2030 från basåret 2019. Förutom att minska klimatpåverkan med 92,5 procent i scope 1 och 2, det vill säga i produktionen och i egna transporter, ska Spendrups även minska klimatpåverkan i värdekedjan med 33 procent, där råvaror är en viktig del. Spendrups antog 2025 även ett separat mål för odling, ett så kallat FLAG-mål med 33 procents minskning.
Lantmännens odlingsprogram Klimat & Natur innehåller konkreta åtgärder för att stärka biologisk mångfald och minska klimatpåverkan. Odlingsprogrammet är en del av Lantmännens vision Framtidens Jordbruk, med målet att skapa ett produktivt, lönsamt och klimatneutralt jordbruk till 2050. Odlingsprogrammet har minskat klimatavtrycket med upp till 45 procent jämfört med 2015 då odlingsprogrammet startade och omfattar idag vete, korn, råg och havre.
– Spendrups är en viktig partner för oss och vi är mycket glada över deras handlingskraft. Att omsätta ambitiösa mål till handling är det steg branschen står inför och att succesivt öka mängden maltkorn som odlas enligt Klimat & Natur är just den typ av agerande som krävs för att nå klimatmålen till 2030. Tillsammans leder vi vägen mot en mer hållbar livsmedelsvärdekedja, stärker svenskt jordbruk och gör produkter med lägre klimatavtryck mer tillgängliga för konsumenten. Det är partnerskap som detta som visar styrkan i Lantmännens odlingsprogram och möjliggör dess fortsatta utveckling, säger Claes Johansson, hållbarhetschef Lantmännen.
*Spendrups köper även in ekologiskt odlat maltkorn.
Mer information om Klimat & Natur
Genom kontraktsodling säkerställer Lantmännen avsättning för skörden, samtidigt som lantbrukaren kompenseras för de insatser som ingår i programmet, exempelvis fossilfri mineralgödsel, fossilfria transporter och drivmedel, fossilfri torkning samt biodiversitetsåtgärder så som blommande zoner samt lärkrutor.
För mer information, kontakta gärna:
Lantmännens presstjänst
Tel: 010 556 88 00
E-post: press@lantmannen.com
Om Spendrups Bryggeri
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Briska och vinproducenter som Chavin, Gallo, Piccini, Cantina Zaccagnini och El Coto samt spritproducenter som Planteray och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB, Hellefors Bryggeri och SWAGG. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se
Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Företaget ägs av 17 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, verksamheter i ett tjugotal länder och omsätter 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlas åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av Lantmännens mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Företaget är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos ägarna. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar Lantmännen ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se