Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen – fy fabian vad smart

Nyheter, 2025

Under 2025 firar en av världens mest älskade karaktärer, Pippi Långstrump, sin 80-årsdag. I samband med det lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti, en kort spaghetti som underlättar för både stora och små.  

Nu lanseras Pippi Klippt spaghetti från Kungsörnen, i samarbete med Astrid Lindgren Aktiebolag. Spaghettin är klippt i mindre bitar, och smakar precis lika gott som vanlig spaghetti. Med en koktid på endast sex minuter tillagas Pippi Klippt spaghetti snabbt och passar alla, barn som vuxna.

Kungsörnen har lång erfarenhet av pasta med hög kvalitet och har funnits i de svenska hushållen i över 60 år. Med den här nyheten i sortimentet vill Kungsörnen sprida Pippi-glädje i kök och vid matborden, samtidigt som man hjälper till ytterligare i vardagsstöket.  

Att svenska hushåll kämpar med att få livspusslet att gå ihop är inget nytt och att få fram middag snabbt till en hungrig familj kan vara ett av dagens viktigaste uppdrag. Det är heller inte alltid så att barn och vuxna äter samma middagsmat. Ibland blir det viktigaste att se till att barnen äter överhuvudtaget. Och allt som kan göra vardagsmiddagen lite mer lekfull välkomnas av kämpande föräldrar.

 - Vi har god kännedom om svensk matkultur, i synnerhet vad gäller pasta, och har därför en bra förståelse för vad hushållen efterfrågar. Vi tror att den här smarta, färdigklippta spaghettin kommer välkomnas av både stora som små. Med kortare koktid står middagen snabbare på bordet, säger Daniel Löfgren, varumärkesansvarig för Kungsörnens pasta.

 - Vi strävar alltid efter att produkter med Pippi ska ha en stark koppling till karaktären, och att den klassiska scenen ur tv-serien Pippi Långstrump där Pippi äter spaghetti med sax nu inspirerat till att färdigklippt spaghetti introduceras känns otroligt kul, säger Ludvig Kullander, Business Developer på Astrid Lindgren Aktiebolag.

Att bryta sin spaghetti innan den kokas är vanligt. I en nyligen genomförd studie med fler än 1000 svenska pastakonsumenter, svarar 39% att man bryter den i bitar innan den ska ner i det kokande pastavattnet*.

 - Med vår nyhet hjälper vi till - i sann Pippi-anda - genom att redan ha klippt spaghettin i mindre bitar. Pippi Långstrump är en symbol för positivitet, mod och generositet – värderingar som vi på Kungsörnen håller mycket högt. Vi ser fram emot att skapa glädjefyllda stunder i kök runt om i Sverige, säger Sara Levin, Market Experience Manager på Lantmännen Cerealia.

Pippi Klippt spaghetti lanserades v.15 och rullas nu ut i butik.

För mer information, vänligen kontakta:

Daniel Löfgren, Brand & Portfolio Manager, gällande varumärket Kungsörnen och produktsortiment.
E-post: daniel.löfgren@lantmannen.com

Sara Levin, Market Experience Manager, gällande aktivering och samarbetet med Astrid Lindgren Aktiebolag.
E-post: sara.levin@lantmannen.com

*Konsumentundersökning genomförd i februari 2025 av Lantmännen Cerealia med 1200 respondenter.