– Vi ser med tillförsikt på strategins inriktning, men för att verkligen lyckas behövs tydliga och mätbara mål. Sverige har alla förutsättningar för ett växande och hållbart lantbruk och därmed också en växande livsmedelssektor, men vi måste också våga formulera ambitionen att uppnå ett handelsnetto på noll. I dagsläget är skillnaden mellan export och import av livsmedel negativ med 80 miljarder kronor, ett gap som vi stänger med mer export och svenskt i butikshyllorna, säger Patrik Myrelid.
Enligt Lantmännen kan Sverige öka produktion av spannmål, mjölk, kött och baljväxter med hänsyn till hållbarhet och som kan utgöra basen i goda svenska livsmedelsprodukter. Samtidigt understryker företaget att Jordbruksverkets uppdrag att ta fram tydliga mål är avgörande för att strategin ska få genomslag.
– Livsmedelsexporten är nyckeln till tillväxt, ökad lönsamhet och fler jobb. Det är dessutom det mest kostnadseffektiva sättet att bygga beredskap. Genom att stärka exporten frigörs energi som gynnar hela kedjan från jord till bord. Här har vi en möjlighet att positionera Sverige som ett livsmedelsland i världsklass, avslutar Patrik Myrelid.
För mer information, kontakta gärna:
Lantmännens presstjänst
Tel: 010 556 88 00
E-post: press@lantmannen.com