Boken ”Berättelsen om Lantmännen” vinner Publishingpriset
Juryn bestod av bland annat redaktörer, journalister, fotografer, grafiska formgivare, filmproducenter och UX-designers som granskade, värderade och jämförde tävlingsbidragen. Vinstmotiveringen till “Berättelsen om Lantmännen” löd: ”För kreativ layout, elegant typografi och skickligt bokbinderi.”
”Berättelsen om Lantmännen” tar avstamp för 120 år sedan, 1905, när Svenska Landtmännens Riksförbund bildades – grunden till det som idag är Lantmännen. Boken baseras på omfattande research i Lantmännens arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria liksom stort engagemang från tidigare och nuvarande anställda och Lantmännens ägare, svenska lantbrukare.
– Lantmännen har en gedigen och intressant historia som lett fram till det Lantmännen vi känner idag. Med boken vill vi göra vår innehållsrika historia tillgänglig för fler och samtidigt dokumentera och lyfta fram Lantmännens betydelse, som en del av utvecklingen av svenskt lantbruk och näringsliv genom tiderna. Vi ser fram emot ytterligare hundra år av utveckling – där vi fortsätter att skapa värde från åkermarken och bidra till ett livskraftigt lantbruk för kommande generationer, säger Frida Tydén, kommunikations- och marknadsdirektör på Lantmännen.
Camilla Telander Pulliam, senior kommunikatör på Lantmännen, har projektlett arbetet med boken.
– Det känns jätteroligt att vinna det här priset för “Berättelsen om Lantmännen” som verkligen varit ett nära samarbete mellan alla inblandade för att skapa en intressant och vacker bok. Det var viktigt för oss att det hantverkskunnande och den yrkesstolthet som lantbruket står för också skulle avspeglas i bokens form och känsla. Genom den öppna ryggen och bindningen ser läsaren Lantmännens gröna tråd, som inte bara håller ihop boken utan hela vår historia, säger Camilla Telander Pulliam.
Mer information
– Utnämningen är inom kategorin Print – faktaböcker reportage och berättelser.
– Lantmännen samarbetade med Centrum för Näringslivshistoria, Studio Christopher West, Åtta45 och Förlagshuset Nordens Grafiska AB.
– Läs mer om tävlingen: Publishingprisets webbplats.
– Tidigare under året har Lantmännen även uppmärksammats som det mest hållbara livsmedelsföretaget och – för tredje året i rad – ett av Sveriges mest meningsfulla företag.
För mer information, kontakta gärna:
Lantmännens presstjänst
Tel: 010 556 88 00
E-post: press@lantmannen.com