Background image

Salla Sulasuo – Paulig

Tio år av lärdomar. Tio år av förändring. Tio år med Klimat & Natur.

Background image

Klimat & Natur hade inte varit möjligt utan engagerade samarbetspartners. Ett företag som tydligt representerar den typ av aktör som ansluter sig till odlingsprogrammet är Paulig, en partner som Lantmännen arbetat med i årtionden och som valde att gå med i programmet 2022. När man talar med företagets hållbarhetsdirektör, Salla Sulasuo, framgår det att Paulig, med sin 150 år långa historia, har både förståelse för hela värdekedjan och insikt i vad som krävs för att ställa om på riktigt.

Som ansvarig för hållbarhetsarbetet på Paulig, ett internationellt livsmedelsföretag med välkända varumärken som Santa Maria, har Salla Sulasuo mer än 15 års erfarenhet från både näringslivet och NGO-sektorn. Hon beskriver sin karriär som ett uppdrag med ett tydligt mål: att driva systemförändring genom att påverka där det gör störst skillnad. Med tiden har hon insett att samarbete är en av de mest kraftfulla vägarna till verklig förändring. Något som speglas i partnerskapet med Lantmännen, där båda aktörerna målmedvetet integrerar hållbarhet i kärnverksamheten för att framtidssäkra affären, vilket skapar resultat. 

Att göra hållbarhet till en del av kärnverksamheten 

Paulig, som firar 150 år nästa år, vet att hållbarhet till stor del handlar om långsiktighet. Att driva verklig förändring kräver en färdplan som håller över tid men som också kan accelerera och skala upp lösningarna i den takt som krävs. Det förutsätter både tydlig styrning och ett genuint engagemang, från ägare och styrelse till ledare och medarbetare i verksamheten, som tar ägarskap för färdplanerna och gör dem till en självklar del av den dagliga affären. 

– Vi vill vara ett framgångsrikt företag även de kommande 150 åren och vår produktportfölj är beroende av naturresurser. Därför är de här frågorna en integrerad del av vår kärnstrategi. Det är helt enkelt avgörande att ta sig an klimat- och miljöfrågorna som en del av affärsmodellen om man vill finnas kvar, säger Salla Sulasuo, hållbarhetsdirektör på Paulig. 

Cirka 98 procent av Pauligs utsläpp uppstår i Scope-3, det vill säga i delar som ligger bortom företagets egna operativa gränser, varav merparten är inköp av råvaror. Mot den bakgrunden blev partnerskapet med Lantmännen och odlingsprogrammet Klimat & Natur ett naturligt steg 2022, en viktig satsning för att komma åt utsläppsnivåerna kring råvaran och gå från mål till handling. 

Partnerskapets betydelse 
Lantmännen och Paulig har arbetat ihop i över tre decennier. Under så lång tid byggs inte bara partnerskap, utan också starka och förtroendefulla relationer. År 2022 fördjupades samarbetet ytterligare när Paulig gick med i odlingsprogrammet Klimat & Natur och började kontraktera vete, framför allt till sin produktion av tortillabröd, en av företagets största produktkategorier. Salla beskriver hur skalan, volymen och den strategiska matchningen med Lantmännen gjorde partnerskapet möjligt. Leveranskapaciteten fanns på plats och odlingsprogrammet var strukturerat på ett sätt som skapade långsiktig trygghet. Sedan starten har man, med hjälp av odlingprogrammet, besparat   över 7 500 ton CO₂e. 

Men hon lyfter också fram att det i grunden handlade om människor, rätt personer hos både Paulig och Lantmännen drev på och möjliggjorde samarbetet. Det fanns gemensamma ambitioner och mål, vilket gjorde att potentialen att utveckla arbetet tillsammans blev tydlig. 

– Klimat & Natur är ett beprövat och leveranssäkert koncept, vilket är avgörande när man ska nå vetenskapliga klimatmål och samtidigt vara konkurrenskraftig. Samarbetet kom till eftersom båda parter var tillräckligt mogna för att agera och det fungerar idag för att vi arbetar mot samma mål med stort engagemang och beslutsamhet, säger Salla. 

Partnerskapet har utvecklats till ett långsiktigt samarbete som inte bara har gett effekt här och nu, utan också hjälpt Paulig att forma delar av sina färdplaner genom att tydliggöra vad som är möjligt när det kommer till klimatminskningar i primärproduktionen. Salla beskriver hur Paulig befinner sig i en nyckelposition mitt i värdekedjan, nära både leverantörer och konsumenter, vilket ger företaget möjlighet att driva utveckling i båda riktningar samtidigt. Genom Klimat & Natur får Paulig ett konkret verktyg för att använda den positionen på bästa sätt: genom att betala en premie till lantbrukaren bidrar man till ett mer livskraftigt lantbruk, samtidigt som konsumenterna erbjuds fler hållbara alternativ i butikshyllan. 

– Det är viktigt att som företag ställa sig frågan vilken roll man faktiskt spelar i utvecklingen. Vår position i värdekedjan gör att vi kan påverka uppströms samtidigt som vi möter konsumenterna direkt. Vår filosofi är att utveckla där vi kan och använda vårt inflytande för att driva förändring, både genom våra egna beslut och i partnerskap med andra. Vårt samarbete med Lantmännen och Klimat & Natur är ett viktigt exempel på just det, säger Salla. 

Fortsätta bana väg för nya arbetssätt 

När man ber Salla blicka framåt mot framtidens livsmedelsvärdekedja ser hon ett tydligt behov av fortsatt samverkan. Framför allt för att vidareutveckla metoder, data och gemensamma definitioner, så att alla parter talar samma språk när det gäller hållbarhet. Men lika viktigt är att skala upp och accelerera. 

– Vi har en färdplan och ambitiösa, vetenskapligt förankrade mål till 2030, och siktar på nettonollutsläpp till 2045. Vi har redan lyckats minska våra utsläpp i värdekedjan med 13 procent sedan 2018, samtidigt som vi vuxit kraftigt, delvis genom samarbeten som Klimat & Natur.. För att kunna accelerera omställningen måste vi fortsätta identifiera det som både driver utvecklingen framåt och håller oss kostnadseffektiva. Det handlar om att se till att mindre hållbara metoder inte fortsätter vara norm eller upplevas som det enklaste alternativet. Frågan vi ständigt behöver ställa oss är: hur bromsar vi det gamla sättet att arbeta samtidigt som vi banar väg för det nya? avslutar Salla. 

Pauligs klimatmål

Validerade av Science Based Targets Initiative (SBTi) i linje med 1,5°C-målet och uppdaterade FLAG-riktlinjer (Forest, Land and Agriculture). 

  • 43 % minskning av de totala utsläppen (Scope 1–3) till 2030 jämfört med 2018. 
  • 65 % minskning i den egna verksamheten (Scope 1–2) 
  • 37 % minskning av FLAG-utsläpp (jordbruk, markanvändning, odlingsmetoder) 
  • 51 % minskning av icke-FLAG-utsläpp i värdekedjan (t.ex. logistik, förädling, energianvändning) 

Nettonollutsläpp till 2045: 

  • 90 % minskning i egna utsläpp + icke-FLAG-utsläpp 
  • 72 % minskning av FLAG-utsläpp 
  • Total minskning på 79 % i hela värdekedjan jämfört med 2018 

Om artikelserien

Under hösten och vintern följer en artikelserie som belyser odlingsprogrammet Klimat & Naturs mest avgörande perspektiv och några av de människor som för det framåt. Serien blir både en återblick på lärdomarna från det gångna decenniet och en framåtblick mot de frågor och möjligheter som nu tornar upp vid horisonten.