Elin Stoij

Med en bakgrund som civilingenjör i teknisk design och med en master i industriell ekonomi har Elin gjort karriär inom koncernen. Elin kom in som trainee 2011 och har därefter haft roller både i Sverige, Danmark, England och USA. Sedan augusti 2016 är hon tillbaka på huvudkontoret i Stockholm där hon arbetar som Senior Brand Manager med ansvar för hela Lantmännens knäckebrödsaffär inkluderat varumärket Finn Crisp.

– Det är en väldigt spännande roll där jag tar ett helhetsgrepp över allt ifrån produktutveckling till marknadsföring och där jag även är delaktig i försäljningsledet, säger Elin och fortsätter:

– För mig är det en kombination av tjänsten, kollegorna och kulturen som gör att jag trivs så bra. En viktig del för mig är att Lantmännen satsar på ledarskap; att utveckla ledare som både kan driva affärer och resultat men som också har rätt inställning och goda värderingar.

- Lantmännen är en arbetsgivare som uppmuntrar till intern rörlighet. På så vis får man som medarbetare chansen att utvecklas och ta kliv in i spännande roller för att skapa sig en bred förståelse och kompetens inom koncernens olika affärer. Som ny blev jag förvånad över att Lantmännen har så många olika verksamheter, säger Elin och fortsätter:

– Lantmännen är ett unikt och häftigt företag i och med sin bredd. Man kan komma in med olika typer av utbildningsbakgrund och i och med bredden finns alla möjligheter att skapa en skräddarsydd karriär. Så länge du själv driver på och har ambitioner om vad du vill göra är ingenting omöjligt.    

Under sin femton månader långa trainee-period fick Elin möjlighet att rotera mellan olika delar av koncernen, exempelvis testade hon på marknadsföring av i bröd Chicago. Hon arbetade också som regional strategichef i Köpenhamn och med internationell affärsexpansion i England.

– En stor fördel med traineeperioden var möjligheten att tidigt skapa ett värdefullt nätverk, att jag lärde känna kollegor i flera av Lantmännens affärer. Något som jag verkligen har nytta av i mitt arbete idag. Sedan var det spännande att se Lantmännen på en internationell arena. Våra bolag i England och USA är väldigt stolta över att vara ägda av svenska lantbrukare, säger Elin och fortsätter:

– Lantmännen är ett företag som är grundat i starka värderingar och som har ett starkt fokus på långsiktighet. Det beror mycket på att vi har en lång historia och ägs av lantbrukare, men också på att vi satsar mycket på forskning och innovation. Givetvis arbetar vi dagligen med innovation men Lantmännen driver också forskning- och innovationsprojekt som tar decennier att förverkliga till en färdig produkt. Det är ganska häftigt att ha det tidsperspektivet. Det gör mig riktigt stolt över vårt företag.