Hållbara, skalbara lösningar skapas bäst i partnerskap
Lea Rankinen, Director Sustainability & Public Affairs på Paulig, berättar i ett gästinlägg om hur ett nytt samarbete med Lantmännen ska hjälpa Paulig att nå sitt ambitiösa klimatmål. Och skapa mer hållbara tortillas från Santa Maria.
Claes Johansson, hållbarhetschef på Lantmännen, och Lea Rankinen, Director Sustainability & Public Affairs på Paulig.
I september 2021 fick jag möjligheten att besöka Lantmännens framtidsgård Bjertorp på Västgötaslätten. Jag fick möjlighet att lära mig mer om hållbara jordbruksmetoder, digitaliseringens roll i jordbruket och inspirerande innovationer som kommer att göra jordbruket än mer hållbart i framtiden.
Gårdsbesöket var en del av det nya samarbetet mellan Paulig och Lantmännen som vi presenterade i oktober. Från och med skörd 2022 kommer Lantmännen Cerealia att leverera 17 000 ton vetemjöl till Paulig som odlats enligt programmet Klimat & Natur. Mjölet kommer att användas i Pauligs fabrik i Landskrona som årligen bakar 400 miljoner tortillas från Santa Maria för den nordiska och baltiska marknaden.
På Lantmännens gård i Bjertorp testas framtidens jordbruk i praktiken. På 890 hektar utvärderas nya metoder för en hållbar primärproduktion. På bilden är vi på en av besökets fältvandringar.
Ett vetenskapsbaserat tillvägagångssätt ger de bästa resultaten
Det var ingen slump att Lantmännen blev vår samarbetspartner i detta projekt. Under 2020 satte Paulig upp långsiktiga hållbarhetsambitioner och klimatmål enligt Science Based Targets, med löftet att minska koldioxidutsläppen från företagets verksamhet med 80 % och i värdekedjan med 50 % fram till 2030.
När vi kartlade värdekedjans utsläpp såg vi att vi kunde nå störst effekt genom att fokusera på utsläppen från råvaruproduktionen. Pauligs produkter säljs på mer än 70 marknader och det blev tydligt att den totala klimatpåverkan från våra tortillas är näst störst i vår värdekedja, efter kaffet. Vetet är naturligtvis den viktigaste ingrediensen i våra tortillas och vi började därför att leta efter rätt partner för att se hur själva odlingsmetoden skulle kunna förbättras.
Lantmännen var den perfekta matchen att samarbeta på den här fronten. Vi har samma höga klimatambitioner och vi har båda tagit fram en roadmap för hur vi nå dem. Vi delar också samma övergripande mål: att ställa om livsmedelsystemet och bidra till en matkultur som är bra för både människan och planeten.
Tillsammans satte vi oss ner och skapade en partnerskapsmodell utifrån våra ömsesidiga erfarenheter och insikter. Som ett resultat av projektet förväntar vi oss att klimatpåverkan från vetet kommer att minska med upp till 30 %. Ett betydande bidrag som minskar våra utsläpp av växthusgaser i värdekedjan.
Om du och ditt företag står inför en liknande hållbarhetsresa vill jag verkligen lyfta värdet av samarbete med dina partners för att nå dina mål. När du har kartlagt hur ditt företag kan göra störst skillnad, var inte rädd för att våga testa och diskutera lösningar med dina samarbetspartners. Hållbara lösningar skapas alltid i nära samarbete, innan de kan skalas upp.
Varje år bakas 400 miljoner tortillas, med vete från svenska lantbrukare, i Pauligs Landskronafabrik.
Faktaruta Paulig:
- Paulig är ett familjeägt livsmedelsbolag, grundat 1876.
- Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green och Poco Loco.
- Produkterna säljs på fler än 70 marknader runt om i världen.
- Paulig är ledande inom Tex Mex-kategorin på den europeiska marknaden.
- Företagets ambition är att minska utsläppen av växthusgaser från värdekedjan med 50 procent fram till 2030, från 2018 års baslinje. Målsättningen är också att minska utsläppen av växthusgaser från den egna verksamheten med 80 procent fram till 2030.
- Pauligs försäljning uppgick till 9,3 miljarder kronor 2020.