Kan sötlupin vara ett konkurrenskraftigt alternativ till soja? Det tror Eslam Salah, entreprenören bakom startupen Lupinta, som tillverkar veganska livsmedel av lupin. – Det här är en möjlighet att minska Sveriges import av soja, säger han.

I ett laboratorium i skånska Bjuv arbetar Eslam Salah med att förädla sötlupinbönor till livsmedel. För ett år sedan startade han företaget Lupinta, med stöd från SLU och Malmö universitet.

–Vad jag förstår har sötlupin växt i Europa länge, och det har använts till djurfoder och snacks. Så vitt jag vet har man inte tillverkat mat av sötlupin, säger Eslam Salah.

Sötlupin, eller matlupin som den också kallas, är en förädlad variant av lupinen som inte ska förväxlas med de giftiga, färgglada blommorna som växer i dikeskanten. Själva bönan är ungefär lika stor som en gul ärta, platt och gulaktig. Näringsmässigt innehåller bönorna 40 procent protein, lika mycket som sojabönan. Fiberhalten är 30 procent, mer än dubbelt så hög jämfört med många andra baljväxter.

– En annan fördel är att den är väldigt lättodlad och förbättrar jordarna. Den lämpar sig bäst för växelbruk och binder kväve i jorden, vilket spannmål kan dra nytta av året efter. Det gör också att den fungerar bra i både konventionell och ekologisk odling, förklarar Eslam Salah.

Han är utbildad agronom och det var under studieåren på SLU som han kläckte idén att använda sötlupin i mat. Efter forskningsprojektet sökte Eslam till Lantmännens Växthus Foodtech, ett utbildningsprogram med praktisk affärs- och produktutveckling.

– Därifrån fick jag med mig viktiga baskunskaper, från affärsplan till försäljning och paketering. Det var en bra grund för att starta företag inom foodtech.

Sötlupinen odlas i Skåne och Eslam köper den av en distributör. Han ser det som en stor miljövinst med lokalt odlat protein som kan förädlas till livsmedel, i stället för att importera. En lupintaprodukt har redan kommit ut på marknaden. Det är en tempeh, en tofuliknande produkt som vanligtvis görs av fermenterade sojabönor. Nästa produkt som kommer ut är en falafel. Målet är att produkterna ska säljas i livsmedelsbutiker och till restauranger.

Text: Karin Janson
Foto: Christian Andersson

Läs hela artikeln i Tidningen C - nr 1 2019