System.Threading.Tasks.Task`1[Microsoft.AspNetCore.Html.IHtmlContent]

En resa från jord till bord!

prod

Dagens medvetenhet ställer stora krav, krav som kräver ett stort ansvarstagande.

Den populära TV-serien Landet Brunsås är inne på sina andra säsong där Henrik Schyffert, Lotta Lundgren och Erik Haag upplyser svenska folket om vad det egentligen är för mat vi stoppar i oss. Samtidigt, på en annan TV-kanal, åker Per Morberg land och rike runt för att få uppleva genuin svensk mat gjord på närodlade och ekologiska råvaror. Det är oundvikligt att missa dagens stora trend inom livsmedels- och restaurangbranschen. Ni har kanske redan lagt märke till hur många företag som idag försöker att lyfta fram deras närhet till svenska råvaror, naturen och lantbruket. Till exempel så hävdar en välkänd hamburgerkedja att de serverar 200 år av svensk jordbrukstradition på mindre än en minut (undrar om Per Morberg hade hållit med om detta?).

Med detta i bakhuvudet tog jag mig an mitt första praktikuppdrag, på Kommunikationsavdelningen på Lantmännens Gemensamma Funktioner där jag jobbar med implementeringen av Lantmännens nya varumärkesplattform. Varumärkesplattformen definierar vad varumärket Lantmännen är och vad det står för samt hur varumärket stödjer våra produktvarumärken. Mitt första stora intryck är att Lantmännen är i en unik position och har ett otroligt stort ansvar, ett ansvar som sträcker sig genom hela kedjan från den jord som våra ägare brukar till de måltider som står på våra bord. Inget annat stort svensk livsmedelsföretag har samma närhet till lantbruket och svenska råvaror såsom Lantmännen, en position som ger stora möjligheter men som också ställer höga krav.

Begrepp som vilseledande reklam och greenwashing etc. är saker som ofta dyker upp i diskussioner kring marknadskommunikation. Därför är det nu väldigt kul att möta medarbetare som verkligen tar detta ansvar på stort allvar och som brinner för ständig förbättring och ökad transparens. Lantmännen är, som alla andra livsmedelsföretag, inte perfekta, men det känns som om vi är på rätt väg och att det finns en företagskultur som stödjer och uppmuntrar arbete inom ansvaret för mat som är producerad på ett hållbart och långsiktigt sätt. Jag både tror och hoppas att även andra stora företag arbetar lika hårt med dessa frågor, jag är dessutom övertygad om att ifall de inte redan gör det så kommer de att bli illa tvungna till det i framtiden. För mig personligen är detta oerhört viktigt, att känna att jag varje dag uppmuntras att arbeta för en god sak och en bättre framtid. Jag känner även att detta är något som jag delar med många nybakade studenter ute i landet, eller har jag fel?

bordtilljordlm

Läs mer om Lantmännens ansvar här, Vårt ansvar.

/ Per Holgård