Regionchef Väst

Företag
Första ansökningsdag
Sista ansökningsdag
Plats
Plats
Plats
Plats
Plats
Plats
Plats
Plats
Plats
Plats
Plats
Plats

Är du en driven ledare med stort fokus på affärer och marknad? Trivs du med personalansvar och vill leda vårt erfarna säljteam mot framgång? Då ska du söka tjänsten som Regionchef hos Lantmännen Maskin och få möjlighet att driva affärsutvecklingen för region Väst där målet är att skapa framgångsrika resultat, god lönsamhet, tillväxt och stärkta relationer.

Vi representerar några av de starkaste varumärkena på marknaden för lantbruksmaskiner, och erbjuder ett brett maskinprogram för små och stora lant- och skogsbruk. Vi är också en del av Lantmännens globala koncern, där vi tillsammans tar ansvar från jord till bord!

Det här kommer du att göra
Som Regionchef ansvarar du för Lantmännen Maskins verksamhet i västra Sverige, med anläggningar i Växjö, Vetlanda, Värnamo, Jönköping, Skövde, Örebro, Askersund, Uddevalla, Brålanda, Vara, Ulricehamn och Karlstad. Du leder ett team på cirka 15 säljare och ditt uppdrag omfattar både personalansvar och försäljningsarbete på taktisk och strategisk nivå, med fullt budgetansvar för din region.

Du och ditt team tillhör affärsområdet Förmarknad, med ansvar för att marknadsföra och sälja både nya och begagnade lantbruksmaskiner, tröskor och redskap. Kundunderlaget är brett och finns i huvudsak inom lantbruk, skogsbruk, entreprenad, transport, myndigheter och kommuner. Din roll handlar om att skapa förutsättningar för ditt team att lyckas – du coachar och utvecklar säljarna, stöttar i mer komplexa affärer och säkerställer att arbetet bedrivs på ett strukturerat och lönsamt sätt.

Du medverkar även vid mässor och andra säljaktiviteter samt representerar Lantmännen i lokala distriktsstyrelser, styrelsemöten och bolagsstämmor. Tillsammans med ditt team arbetar du långsiktigt för att utveckla försäljningen, stärka kundrelationer och bidra till tillväxt och lönsamhet i regionen.

Som en del av försäljningsledningsgruppen samarbetar du nära med övriga regionchefer, produktchefer, marknadskommunikation och vår ansvarige för offentlig upphandling. Du rapporterar direkt till Försäljningschefen Sverige och förväntas bidra aktivt till att utveckla helheten genom att stärka det tvärfunktionella samarbetet med Servicemarknad, verkstäder och andra delar av organisationen.

Placering sker vid någon av våra anläggningar i regionen. Rollen kräver flexibilitet och resor, då du regelbundet förväntas vara närvarande hos din personal såväl som verkstäder och kunder.


Det här behöver du för att lyckas och trivas
Du har:

  • Flera års erfarenhet av arbete i liknande roll där du arbetat operativt och starkt kundinriktat med försäljning mot både nya och befintliga kunder
  • Erfarenhet av att leda, coacha och utveckla personal inom försäljning
  • God datavana och systemförståelse
  • Flytande språkkunskaper i svenska, i både tal och skrift, samt goda språkkunskaper i engelska
  • B-körkort och möjlighet att resa i tjänsten.

Vi ser att det är starkt meriterande med erfarenhet av maskinförsäljning samt produktkännedom och kunskap om vår kundkategori, samt har erfarenhet och/eller ett starkt intresse för svenskt lantbruk.

Du är:

  • En trygg och inspirerande ledare som kan motivera och utveckla ditt team.
  • Affärs- och kundorienterad med förmåga att anpassa din kommunikation och bygga starka relationer internt och externt.
  • En resultatorienterad lagspelare med stort driv och förmåga att se helheten.
  • Förändringsbenägen och orädd för att utmana invanda mönster samt bidra med nya perspektiv.
  • Strukturerad och medveten om affärsnyttan av ett enhetligt och effektivt arbetssätt.

Självklart delar du våra värderingar – Öppenhet, Helhetssyn, Handlingskraft – och vårt löfte om att ta ansvar från jord till bord.

Vad vi erbjuder dig
Lantmännen är en stor internationell koncern och har en unik bredd i vår verksamhet. Detta innebär att vi kan erbjuda utvecklingsmöjligheter med varierande inriktning för såväl specialister som generalister inom olika bolag och branscher i fler än 20 länder. Vi arbetar aktivt med intern rörlighet och vill bidra till att medarbetare utvecklas och känner engagemang varje dag.

Låter det intressant?
Vi hoppas det! Du ansöker till tjänsten online, gärna så snart som möjligt men senast den 22/9. I din ansökan har du möjlighet att addera ditt CV eller LinkedIn-profil.

För en mer objektiv och inkluderande rekryteringsprocess tar vi inte emot personligt brev utan ber dig istället att besvara urvalsfrågor som är relevanta för tjänsten. I rekryteringsprocessen ingår både psykometriska tester och kompetensbaserade intervjuer, med syfte att främja en rättvis utvärdering för alla kandidater. På Lantmännen är det viktigt att alla har lika möjligheter till anställning och utveckling i koncernen.

Som slutkandidat kommer det att genomföras en bakgrundskontroll via extern leverantör. Har du frågor gällande tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta Talent Acquisition Specialist, Malin Allard på malin.allard@lantmannen.com

Vi ser fram emot din ansökan!