Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel.
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel.
Erbjuder produkter och tjänster för ett starkt och konkurrenskraftigt lantbruk.
Importerar, marknadsför, säljer och underhåller lantbrukssmaskiner.
Utvecklar, förädlar och marknadsför livsmedelsprodukter och måltidskoncept.
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ grundat på den djupa kunskapen som våra lantbrukare har samlat på sig över generationer. Tillsammans arbetar vi för ett livskraftigt lantbruk. Tillsammans tar vi ansvar från jord till bord.
Med utgångspunkt i åkermarken och verksamheter i värdekedjan från jord till bord finns vi med hela vägen från sådd till skörd – till maten på våra bord, foder till våra djur och klimatsmarta biobränslen.
Vi ägs av svenska lantbrukare och har vår bas i Sverige med Östersjöområdet som vår utökade hemmamarknad. Vi har en stark internationell närvaro, och oavsett land och plats tar vi alltid samma ansvar.
Vi bedriver forskning och satsar på innovation för morgondagens lantbruk, bioenergi och framtidens mat. Innovationer är avgörande för att lösa dagens och framtidens utmaningar och därför har Lantmännen också en egen forskningsstiftelse.
Lantmännens gröna grodd finns på våra förpackningar. Produkterna kan vara olika, men alla ska kunna känna sig trygga i att vi alltid minimerar påverkan på miljön och människan. Finns grodden på paketet, kan du vara säker på att det är Bra Mat från Lantmännen.
Utdrag ur artikeln från Grodden nr 3 2020
Swecon har alltid bidragit till Lantmännens goda resultatutveckling och de första tre månaderna av det här året fortsatte vara riktigt bra för bolaget. Marknaden var stark och orderstocken stor. Samtidigt blev det efter hand uppenbart att bilden var på väg att förändras när pandemin drog in över världen.
– Ganska snart förstod vi att saker och ting inte skulle fungera normalt. När Volvo CE stängde ner sin tillverkning i mitten av mars för att skydda sina medarbetare och anpassa sig till en förväntad nedgång på marknaden blev vi så klart oroliga att vi inte skulle kunna leverera de fordon som marknaden efterfrågade, berättar Håkan Pettersson, chef för Swecongruppen.
Hur förbereder ni er för ”det nya normala” efter Corona?
– Vi tittar på olika scenarier i vår affärsplan. Det är enormt svårt att ens gissa vad krisen kommer att föra med sig, men generellt tror vi att vi kommer att se svagare efterfrågan resten av året. Därefter kommer nog hjulen att börja rulla fortare igen.