Lantmännen vinner Livsmedelspriset 2019

Pressmeddelanden, 2019

Årets Livsmedelspris går till Lantmännens Växthus. Utbildningsprogrammet Växthuset korades som vinnare under Livsmedelsdagarna för sin roll som ”en mötesplats som banar vägen för ökad innovation och samverkan inom hela livsmedelskedjan”.

Under Livsmedelsdagarna som pågår i Halmstad 11-13 september annonserade LivsmedelsFöreningen vinnaren av Livsmedelspriset – priset i år går till Lantmännens Växthus.

Motiveringen lyder: ”Lantmännen vinner Livsmedelspriset för sitt tidiga och framsynta initiativ – Lantmännens Växthus – ett utbildningsprogram och en mötesplats som banar vägen för ökad innovation och samverkan inom hela livsmedelskedjan. Här skapas möjligheter för start-ups och entreprenörer med färska idéer. Med Växthuset visar Lantmännen att man tar innovationer på allvar och ger dem en näringsrik växtplats – från myllan till hyllan.”

– Vi är väldigt glada över utmärkelsen. Växthuset har länge varit en viktig del av Lantmännens satsning på forskning och utveckling och det känns fantastiskt att vårt arbete för att ta fram morgondagens innovationer både ger resultat och uppmärksammas, säger Jakob Söderström, affärsutvecklare på Lantmännen R&D som driver Lantmännens Växthus.

Livsmedelspriset är en utmärkelse som delas ut till personer, organisationer eller företag som på ett inspirerande och innovativt sätt tagit initiativ till, eller utvecklat förutsättningar för att öka livsmedelsnäringens konkurrenskraft och framtida utveckling. Priset delas ut av LivsmedelsFöreningens styrelse under Livsmedelsdagarna i september varje år.

Lantmännens Växthus är ett utbildningsprogram där idéer får växa. Programmet hjälper entreprenörer inom och utanför Lantmännen att utveckla sina innovationer till lönsamma affärer. Under programmets gång bidrar Lantmännen med kunskap och resurser för att deltagarna ska kunna vidareutveckla och skala upp sina idéer.

Temat för Lantmännens senaste Växthus var ”Foodtech” och ”Agtech”. När Lantmännen nu startar sin nionde omgång av Växthuset ligger fokus på foder. Det går att ansöka till årets Växthus fram till och med den 29 september, och alla med en idé eller lösning inom foder eller foderproduktion är välkomna att söka. Växthuset består av en serie workshops med start den 15 oktober, och avslutas med ett draknäste. Läs mer och ansök på www.lantmannen.se/vaxthus.

Bilder finns på https://lantmannen.se/press-och-nyheter/bildbanken/

För mer information, kontakta gärna:

Jakob Söderström, affärsutvecklare på Lantmännen R&D
Tel: