Nya generationens smarta mat är här - Lantmännen Cerealia lanserar nya fiberprodukter med hälsofördelar

Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE 2009-01-14

Nya generationens smarta mat är här - Lantmännen Cerealia lanserar nya fiberprodukter med hälsofördelar

Svenska folket får inte ens i sig hälften av sitt dagliga rekommenderade fiberintag. Samtidigt är man medveten om fiberns positiva hälsoeffekter, så många som sju av tio tror att de skulle må bättre av att få i sig mer fiber. Nu lanserar Lantmännen Cerealia två nya produktserier, som båda innehåller unika fiberblandningar med särskilda egenskaper, AXA Fiber Mage och AXA Fiber Hjärta. Inom produktserierna finns pasta, mjöl och frukostprodukter från AXA och Kungsörnen.

Magproblem är svenskarnas största hälsoproblem, det uppger 40 procent i en undersökning utförd på uppdrag av Lantmännen Cerealia. Var femte svensk har magproblem minst en gång i veckan. En viktig del i en fungerande maghälsa är en bra balans mellan goda och onda bakterier i magen. Nya AXA Fiber Mage innehåller prebiotika, som är en benämning på olika slags fibrer som fungerar som mat för magens goda bakterier. Tillförsel av prebiotika stimulerar tillväxten av de nyttiga bakterierna, vilket kan ge en mage i balans.

Samtidigt oroar sig nästan hälften av svenskarna i åldern 36-55 år för sitt kolesterolvärde och nästan var tredje svensk vill förbättra sin hälsa genom att äta bättre kost. AXA Fiber Hjärta innehåller den lösliga fibern betaglukan. Betaglukan kan sänka lätt förhöjda kolesterolvärden och tillsammans med en sund livsstil skapa bättre förutsättningar för hjärtat.

– Lanseringen av de nya serierna för mage och hjärta gör det möjligt för konsumenterna att fortsätta att äta som vanligt, men samtidigt ta del av de hälsofördelar som produkterna medför, säger Patricia Lindström, marknadschef Lantmännen Cerealia.

AXA Fiber är framtagen av kostexperter i Lantmännens eget forsknings- och utvecklingsteam och är en del av Lantmännen satsning på Bra mat. Blandningarna har tagits fram med utgångspunkt i vetenskapliga undersökningar i samarbete mellan forskare och produktutvecklare. AXA Fiber är naturliga fibrer, dvs. alla fibrerna i produkterna kommer från naturen. Lantmännen står för Bra mat i hela värdekedjan, från jord till bord. Bra mat är hälsosam, ger smakupplevelser, är tillgänglig, prisvärd och produceras på ett ansvarsfullt sätt.

– Lantmännen satsar på att ligga i framkant vad gäller forskning kring mat. Vi strävar efter att Lantmännens mat ska underlätta konsumentens vardag och vara naturligt nyttig – Bra mat helt enkelt. AXA Fiber är ett utmärkt exempel på lyckat samarbete mellan forskning och utveckling. Extra bra känns det dessutom att de smakar riktigt gott, säger Mats Larsson, forskningschef, Lantmännen.

Om du vill ha mer information, vänligen kontakta: Patricia Lindström, marknadschef Sverige, Lantmännen Cerealia, tel: 070-927 80 38 Mats Larsson, forskningschef Lantmännen, tel: 070- 557 83 39 Anna Johansson, informationschef Lantmännen Cerealia, tel: 070-399 29 64

Högupplösta produktbilder finns att ladda ner på www.lantmannen.com under Press & Media

Fakta/Lantmännen Cerealia Lantmännen Cerealia med varumärken som AXA, Kungsörnen, Start, Gooh! och GoGreen är ett affärsområde med stark utveckling i norra Europa. Med 1 400 anställda omsatte verksamheten 3,8 miljarder kronor 2007. Lantmännen Cerealia ingår i Lantmännen, som är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Lantmännen ägs av 42 000 svenska lantbrukare, har 13 000 anställda, är verksam i 19 länder och omsätter 36 miljarder kronor. Läs gärna mer på www.lantmannen.com/cerealia.