Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel.
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel.
Erbjuder produkter och tjänster för ett starkt och konkurrenskraftigt lantbruk.
Importerar, marknadsför, säljer och underhåller lantbrukssmaskiner.
Utvecklar, förädlar och marknadsför livsmedelsprodukter och måltidskoncept.
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ grundat på den djupa kunskapen som våra lantbrukare har samlat på sig över generationer. Tillsammans arbetar vi för ett livskraftigt lantbruk. Tillsammans tar vi ansvar från jord till bord.
Med utgångspunkt i åkermarken och verksamheter i värdekedjan från jord till bord finns vi med hela vägen från sådd till skörd – till maten på våra bord, foder till våra djur och klimatsmarta biobränslen.
Vi ägs av svenska lantbrukare och har vår bas i Sverige med Östersjöområdet som vår utökade hemmamarknad. Vi har en stark internationell närvaro, och oavsett land och plats tar vi alltid samma ansvar.
Vi bedriver forskning och satsar på innovation för morgondagens lantbruk, bioenergi och framtidens mat. Innovationer är avgörande för att lösa dagens och framtidens utmaningar och därför har Lantmännen också en egen forskningsstiftelse.
Lantmännens gröna grodd finns på våra förpackningar. Produkterna kan vara olika, men alla ska kunna känna sig trygga i att vi alltid minimerar påverkan på miljön och människan. Finns grodden på paketet, kan du vara säker på att det är Bra Mat från Lantmännen.
Lantmännen och Kungsörnen anses vara de mest hållbara varumärkena bland 18–35 åringar inom kategorin livsmedelsproducenter, enligt en färsk undersökning.
Jung Relations har tillsammans med Ungdomsbarometern genomfört en nationell studie, "Framtidens hållbaraste varumärken 2020" där personer i åldern 18–35 år bland annat har fått utvärdera utvalda branscher och varumärken ur olika hållbarhetsperspektiv. I studien har totalt 273 varumärken och 20 olika branscher testats mot den unga målgruppen, bestående av 1509 respondenter.
Från undersökningen "Framtidens hållbaraste varumärken 2020".
I kategorin Livsmedel (producenter) toppar Lantmännen listan och Kungsörnen landar på en femte plats! På frågan "I vilken utsträckning tar du hänsyn till hållbarhet när du ska köpa saker/tjänster inom följande bransch?" hamnar Livsmedel (producenter) högst upp, där 74 procent av respondenterna uppger att de tar hänsyn till hållbarhet mycket/ganska mycket i köpbeslutet inom denna bransch. Detta stärker rankingen ytterligare.
– Det är väldigt roligt att vi placeras oss i topp hos den yngre målgruppen. I våra egna undersökningar ser vi att den starkaste utvecklingen för Lantmännen-varumärket faktiskt ligger hos den yngre målgruppen, som är den mest kritiska och krävande. Det är väldigt glädjande att se att vi når fram, säger Mark Robinson, varumärkeschef på Lantmännen.
Frida Larsson, Brand & Portfolio Manager Baking & Pancakes på Lantmännen Cerealia, tycker det är glädjande att både Lantmännen och Kungsörnen lyfts fram i undersökningen.
– Kungsörnen är ett pålitligt och omtyckt varumärke och har en egen tydlig röst, samtidigt som det är en tydlig del av Lantmännens löfte från jord till bord. Framförallt genom att större delen av portföljen är en del av odlingsprogrammet Klimat & Natur.