Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel.
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel.
Erbjuder produkter och tjänster för ett starkt och konkurrenskraftigt lantbruk.
Importerar, marknadsför, säljer och underhåller lantbrukssmaskiner.
Utvecklar, förädlar och marknadsför livsmedelsprodukter och måltidskoncept.
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ grundat på den djupa kunskapen som våra lantbrukare har samlat på sig över generationer. Tillsammans arbetar vi för ett livskraftigt lantbruk. Tillsammans tar vi ansvar från jord till bord.
Med utgångspunkt i åkermarken och verksamheter i värdekedjan från jord till bord finns vi med hela vägen från sådd till skörd – till maten på våra bord, foder till våra djur och klimatsmarta biobränslen.
Vi ägs av svenska lantbrukare och har vår bas i Sverige med Östersjöområdet som vår utökade hemmamarknad. Vi har en stark internationell närvaro, och oavsett land och plats tar vi alltid samma ansvar.
Vi bedriver forskning och satsar på innovation för morgondagens lantbruk, bioenergi och framtidens mat. Innovationer är avgörande för att lösa dagens och framtidens utmaningar och därför har Lantmännen också en egen forskningsstiftelse.
Lantmännens gröna grodd finns på våra förpackningar. Produkterna kan vara olika, men alla ska kunna känna sig trygga i att vi alltid minimerar påverkan på miljön och människan. Finns grodden på paketet, kan du vara säker på att det är Bra Mat från Lantmännen.
Lantmännen anses vara det mest hållbara varumärket bland 18–35 åringar inom kategorin för mat- och dryckesproducenter, enligt en färsk undersökning.
Jung Relations har tillsammans med Ungdomsbarometern genomfört en nationell studie, ”Framtidens hållbaraste varumärken” där personer i åldern 18–35 år bland annat har fått utvärdera utvalda branscher och varumärken ur olika hållbarhetsperspektiv. I studien har totalt 122 varumärken och 17 olika branscher värderats.
Vid frågan inom vilka branscher respondenterna tycker hållbarhetsarbete är viktigast hamnar mat- och dryckesbranschen på plats nummer fyra och inom denna bransch anses Lantmännen vara Sveriges mest hållbara varumärke.
− Vår placering i undersökningen är ännu ett bevis på att de yngre har blivit en stark kraft i hållbarhetsdebatten, och det är glädjande att vårt ansvarstagande från jord till bord når hela vägen ut till denna viktiga målgrupp, säger Claes Johansson, Director Sustainable Development.
Undersökningen konstaterar att hållbarhet är otroligt viktigt idag, och vikten av att kunna argumentera för sitt köp tar allt mer plats i ungas liv. Över hälften av alla unga kan tänka sig att välja bort ett företag som de inte anser agerar hållbart, och en majoritet – hela 83 procent – anser att företag har ansvar för att skapa ett mer hållbart samhälle.
Här kan du ta del av hela rapporten från Jung Relations
Claes Johansson, Director Sustainable Development