Bäst på hållbarhet i kategorin mat och dryck enligt unga

Lantmännen anses vara det mest hållbara varumärket bland 18–35 åringar inom kategorin för mat- och dryckesproducenter, enligt en färsk undersökning.

Jung Relations har tillsammans med Ungdomsbarometern genomfört en nationell studie, ”Framtidens hållbaraste varumärken” där personer i åldern 18–35 år bland annat har fått utvärdera utvalda branscher och varumärken ur olika hållbarhetsperspektiv. I studien har totalt 122 varumärken och 17 olika branscher värderats.

Vid frågan inom vilka branscher respondenterna tycker hållbarhetsarbete är viktigast hamnar mat- och dryckesbranschen på plats nummer fyra och inom denna bransch anses Lantmännen vara Sveriges mest hållbara varumärke.

− Vår placering i undersökningen är ännu ett bevis på att de yngre har blivit en stark kraft i hållbarhetsdebatten, och det är glädjande att vårt ansvarstagande från jord till bord når hela vägen ut till denna viktiga målgrupp, säger Claes Johansson, Director Sustainable Development.

Undersökningen konstaterar att hållbarhet är otroligt viktigt idag, och vikten av att kunna argumentera för sitt köp tar allt mer plats i ungas liv. Över hälften av alla unga kan tänka sig att välja bort ett företag som de inte anser agerar hållbart, och en majoritet – hela 83 procent – anser att företag har ansvar för att skapa ett mer hållbart samhälle.

Här kan du ta del av hela rapporten från Jung Relations

imagetrvx.png

Claes Johansson, Director Sustainable Development