Carsten Lyngsø Thomsen utses till ny chef för Lantmännen Unibake

Pressmeddelanden, 2022

Carsten L. Thomsen utses till Executive Vice President och President för Lantmännen Unibake från och med den 1 oktober. Han efterträder Werner Devinck som går i pension efter tio år på Lantmännen.

Carsten Lyngsø Thomsen, för närvarande strategichef och operativ chef för Nord- och Västeuropa på Lantmännen Unibake, utses till Executive Vice President och President för Lantmännen Unibake. Han efterträder Werner Devinck som går i pension efter tio år på Lantmännen.

– Jag är glad att kunna meddela att Carsten tillträder denna viktiga roll och att han tar plats i Lantmännens koncernledningen. Carsten har lång erfarenhet från ledande positioner inom livsmedels- och dryckesindustrin, både inom och utanför Lantmännenkoncernen. Vidare är det glädjande att vi återigen har lyckats rekrytera internt till en ledande position och jag önskar Carsten stor framgång i sin nya roll, säger Magnus Kagevik, vd och koncernchef för Lantmännen.

Carsten tillträdde sin nuvarande tjänst på Lantmännen i mars 2021 och kommer dessförinnan från Toms Group där han var vd 2014 – 2020. Innan dess var han chef för Lantmännen Cerealia och Managing Director på Lantmännen Schulstad i totalt fem år. Carsten har även haft ledande befattningar på Carlsberg, Kraft Foods DK och Coop DK.

– Nu när jag kliver in i rollen som chef för Lantmännen Unibake gör jag det med såväl nyfikenhet som ödmjukhet. Jag ser fram emot att fortsätta den framgångsrika utvecklingen av bolaget tillsammans med alla fantastiska medarbetare på Lantmännen Unibake, säger Carsten L. Thomsen.

Carsten tillträder rollen den 1 oktober 2022, rapporterar till Lantmännens vd och koncernchef Magnus Kagevik och kommer att ingå i Lantmännens koncernledning.

Werner Devinck lämnar därmed sin post som Executive Vice President och President för Lantmännen Unibake, i enlighet med sin pensionsplan. Werner började på Lantmännen i november 2012 som Managing Director för Unibake UK Cluster och utsågs sedan till chef för Lantmännen Unibake efter ett år. Under de senaste nio åren har Werner lett Unibakes lönsamma tillväxtresa på ett mycket framgångsrikt sätt, vilket omfattar 6 000 anställda i mer än 20 länder.

– Jag vill tacka för Werners stora bidrag till Lantmännen. Hans ledarskap har varit avgörande för Lantmännen Unibakes framgång och han lämnar nu över rodret i ett ledande internationellt bageriföretag som är fullt rustat för att fortsätta sin tillväxtresa framåt, säger Magnus Kagevik.

För mer information, vänligen kontakta:

Lantmännens pressavdelning
E-post: