Nu tas det första spadtaget för det automatiserade fryslagret i Örebro

Nyheter, 2021

Första spadtaget för Lantmännen Unibakes nya automatiserade fryslager i Örebro är taget av Lantmännen Unibake Sveriges vd Jonas Lindell och Lantmännen Fastigheters vd Joachim Haas.

Det är Lantmännen Unibake, tillsammans med Lantmännen Fastigheter, som investerar 300 miljoner kronor i ett nytt fryslager, för lagring och hantering av frysta brödprodukter. Det nya fryslagret byggs i anslutning till det existerande bageriet i Örebro. Investeringen stärker Lantmännen Unibakes varuflöden och bidrar till ett mer hållbart transportflöde till de svenska kunderna.

Det nya högeffektiva automationslagret består av ett 36,5 meter högt höglager, en låglagerdel, palleteringsyta, maskinrum, samt nya logistikkontor. Total byggyta ~ 7 400 kvm. Ett antal samarbetspartners och leverantörer har knutits till projektet för konstruktion, brandsäkerhet och automation.

Investeringen skapar även möjligheter för framtida utveckling och investeringsplanen stöder också en långsiktighet för Lantmännen Unibakes bageri i Örebro som idag sysselsätter cirka 200 personer. Lantmännen Unibake Sverige, med varumärkena Korvbrödsbagarn, Bonjour och Hatting, har totalt cirka 400 anställda.

Nu är första spadtaget taget av Unibake Sveriges vd Jonas Lindell och Lantmännen Fastigheters vd Joachim Haas.

– Jag är stolt och glad över att vi är igång med vårt bygge i Örebro för Lantmännen Unibake Sveriges fortsatta tillväxt. Genom denna stora investering fortsätter vi att utveckla vår verksamhet i Sverige och skapar nya möjligheter för framtida tillväxt. Investeringen visar också på Lantmännen Unibakes förmåga att genomföra vår långsiktiga strategi att utveckla hållbara erbjudanden till våra kunder, säger Jonas Lindell, vd på Lantmännen Unibake Sverige.

Det nya helautomatiska lagret förväntas vara klart under första halvåret 2023.

För mer information, kontakta gärna:

Jonas Lindell, vd Lantmännen Unibake Sverige
E-post: jonas.lindell@lantmannen.com