FINN CRISP Snacks Seeds & Sea Salt återkallas från marknaden

Nyheter, 2021

Lantmännen Cerealia återkallar FINN CRISP Snacks Seeds & Sea Salt 130g då det finns risk att de sesamfrön som ingår i produkterna innehåller rester av växtskyddsmedlet etylenoxid. Som en försiktighetsåtgärd återkallas alla partier med bäst före datum fram till och med juli 2021.

FINN CRISP Snacks Seeds & Sea Salt 130g återkallas från marknaden. Återkallelsen görs då analyssvar visat att ett par partier sesamfrön som använts som topping på snacksen kan innehålla rester av växtskyddsmedlet etylenoxid. Etylenoxid är inte tillåtet för livsmedelsproduktion inom EU. Som en försiktighetsåtgärd väljer Lantmännen Cerealia att återkalla alla förpackningar med bäst före-datum från dagens datum (12 01 2021) och fram till 05 07 2021. Försäljningen av de produkten är stoppad hos berörda återförsäljare.

– Vi beklagar och ser allvarligt på det inträffade. Sesamfrön från Indien har varit föremål för flera återkallelser den senaste tiden, och vi har vidtagit åtgärder för att det inte ska kunna ske igen, säger Yelena Piskun, Kvalitetsdirektör på Lantmännen Cerealia.

Konsumenter som har köpt den berörda produkten kan kontakta FINN CRISP:s konsumentkontakt via telefon eller via mejl.

Bilder finns på https://lantmannen.se/press-och-nyheter/bildbanken/

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Konsumentkontakt, Finn Crisp
Tel: 020 84 84 84 (måndag-fredag kl. 9:00-11:30)
E-post:
konsumentkontakt.finncrisp@lantmannen.com