Lantmännen Unibake har slutfört förvärvet av australiska Bakery Du Jour

Pressmeddelanden, 2019

Lantmännen Unibake har slutfört förvärvet av den australiska bakverkstillverkaren Bakery Du Jour. Förvärvet är ett viktigt steg för att öka Lantmännen Unibakes globala närvaro.

Den 11 januari i år avslutade det internationella bageriföretaget Lantmännen Unibake förvärvet av den australiska bakverkstillverkaren Bakery Du Jour, som innebär att bageriet i Melbourne med 90 anställda nu är en del av Lantmännen Unibakes bageriverksamhet.

Förvärvet kommer att öka Lantmännen Unibakes produktionskapacitet och öppna upp nyckelmarknader där bolaget strävar efter en starkare närvaro.

– Förvärvet av Bakery Du Jour stärker vår marknadsposition på den australiska bagerimarknaden. Bakery Du Jours goda anseende på den australiska marknaden är en utmärkt plattform för Lantmännen Unibake och vi ser förvärvet som en bra utgångspunkt för fortsatta investeringar i regionen, säger Werner Devinck, vd på Lantmännen Unibake.

Lantmännen Unibake har sedan 2006 varit framgångsrika inom export av konditorivaror till den australiska marknaden. Förvärvet av Bakery du Jour stöder Lantmännen Unibakes tillväxt inom lokalt producerade produkter och bidrar till att tillgodose nuvarande och framtida kunders behov.

– Vi har utvärderat hur den nya kapaciteten från Bakery Du Jour passar in i vår globala organisation och vi ser stor potential att skapa tillväxt i verksamheten i framtiden. Vi ser också möjligheter att minska den negativa miljöpåverkan genom att optimera användningen av lokala resurser, säger Devinck.

Bakery Du Jour grundades av familjen Gaspar för mer än 20 år sedan. I dag producerar bageriet över 100 miljoner bakverk av premiumkvalitet per år som distribueras till stora australiska detaljhandlare och ledande livsmedelsföretagare.

Bilder finns på: https://lantmannen.com/press-och-nyheter/bildbanken/

För mer information, kontakta gärna:

Tine Greve, Director Global Communications, Lantmännen Unibake
E-post: tine.greve@lantmannen.com