EthaDrive – banar väg för stora volymer hållbart drivmedel

2019, Nyheter

EthaDrive är ett unikt samarbete för klimatsmarta tunga transporter, med fokus på svensk biodrivmedelsteknik från Lantmännen. Nu samlar projektet intressenter som vill följa med på resan mot den cirkulära bioekonomin.

EthaDrive lanserades i Norrköping den 3 oktober, och är ett världsunikt, rullande showcase för klimatsmarta tunga transporter. Etanoldrivna lastbilar ger tillgång till världens överlägset största biodrivmedel, som kan minska koldioxidutsläppen med 90 procent jämfört med diesel, och som redan produceras i stor skala i Sverige. Med fordonsflotta från Scania och det svenskproducerade biobränslet ED95 är projektet ett kraftfullt bevis på att även tunga, långväga transporter kan ställas om och minska sin klimatpåverkan.

EthaDrive_780x520.jpgInom projektet EthaDrive kommer en flotta av etanoldrivna lastbilar och tillhörande tankinfrastruktur etableras i och omkring Östergötland. EthaDrive blir en global utställning med världsledande svensk biodrivmedelsteknik, inklusive Lantmännen Agroetanols bioraffinaderi i Norrköping.

Företag som är intresserade av att vara en del av EthaDrive och ta del av erbjudanden inom projektet, såsom leasing av fordon, välkomnas att snarast anmäla intresse via ethadrive.se.

Vid frågor, vänligen kontakta:
Mårten Larsson
Produktansvarig etanol - Lantmännen Agroetanol
+46 (0)72 236 14 86
marten.larsson@lantmannen.com

image3obr.png
EthaDrive lanserades den 3 oktober i Norrköping, och är ett samarbete mellan Sekab BioFuels & Chemicals, Lantmännen Agroetanol och Scania – med stöd från Norrköpings kommun.