Lantmännen Unibake lanserar uppföljare till rågbrödssuccén

Pressmeddelanden, 2018

För drygt ett år sedan lanserade Lantmännen Unibake två finska rågbrödsklassiker under varumärket Hatting i Sverige. Nu följer Lantmännen upp lanseringen av Rågbitar med ett syskon och presenterar ett proteinrikt rågbröd med solros- och pumpafrön.

Konsumenter blir mer medvetna, vilket gör att intresset för hälsosamma bröd fortsätter att öka. För att möta konsumenternas efterfrågan på mer nyttiga alternativ i brödhyllan utökas nu Hattings brödfamilj med Rågbitar Solros- och Pumpafrö. Det nya rågbrödet är ett syskon till Hatting Rågbitar som bakas enligt det klassiska Ruispalat-receptet från Finland, där rågbröd har en stark ställning.

– Våra osötade Rågbitar har fått mycket positiva reaktioner från kunderna. Många har längtat efter ett gott, saftigt och nyttigt rågbröd i brödhyllan. Därför känns det kul att förse svenskarna med ytterligare ett rågbrödsalternativ, säger Susanna Händel, kategorichef för Hatting på Lantmännen Unibake.

Hatting Rågbitar Solros- och Pumpafrö är ett saftigt och syrligt bröd som innehåller hela 13 procent fröer. Rågbrödet är nyckelhålsmärkt och består av 51 procent fullkorn och 39 procent rågmjöl. Brödnyheten kompletterar de osötade Rågbitarna med ett proteinrikt alternativ. Det nya brödet är framtaget för hög mättnadskänsla och för att ge energi för hela dagen.

I samband med lanseringen av Rågbitar Solros- och Pumpafrö passar Lantmännen Unibake även på att uppdatera förpackningarnas design för samtliga Hatting Rågbitar. Den nya produkten finns på marknaden sedan vecka 4.

För mer information, var vänlig kontakta:
Eva Strömbom, marknadsdirektör Lantmännen Unibake
+46 (0)10-556 12 35 | +46 (0)73-082 97 91 | eva.strombom@lantmannen.com