Lantmännen lanserar foder för hobbyhöns

Nyheter, 2018

Intresset för egen odling och produktion av livsmedel är mycket stor bland svenskar. Att ha en flock höns i trädgården och plocka sina egna frukostägg är en dröm som blir verklighet för allt fler. Lantmännen har därför tagit fram ett sortiment av säckat foder för att dessa mindre hönsflockar ska få tillgång till bra foder från svenskt spannmål.

Under 2016 tog Lantmännen fram ett helt nytt fodersortiment baserat på den senaste kunskapen och tester på försöksgårdar. Efter första året är kunderna mycket nöjda och har dokumenterat bättre resultat än tidigare. Därför tar Lantmännen nu nästa steg i satsningen och erbjuder samma foder men i mindre förpackningar för konsumentmarknaden. Det nya formatet säljs hos Lantmännens återförsäljare, och finns inom kort hos de större kedjorna.

– Att veta att fodret tillverkas i Sverige av säkra råvaror som tillgodoser hönans alla behov i olika faser av livet är väldigt viktigt för denna kundgrupp­­­. Man vill helt enkelt att både trädgårdshönsen och frukostäggen får de bästa förutsättningarna, och Lantmännen är en garant för den kvaliteten, säger Helena Häggblad, produktchef för säckat foder på Lantmännen och fortsätter:

– Vi ser ett stort intresse för våra foderprodukter bland djurägare och vill att även de som inte köper så stora volymer ska ha tillgång till vårt foder.

Bland återförsäljarna har man märkt ett stort uppsving i försäljningen av hönsfoder under de senaste åren och välkomnar möjligheten att erbjuda ett svenskproducerat alternativ i småförpackningar.

– Det här är något som många kunder har efterfrågat och som vi är mycket glada att nu kunna erbjuda. Säckarna från Lantmännen är lätta att hantera och tydliga i informationen, både för oss som återförsäljare och för våra kunder i butiken säger Morgan Karlsson, på Harplinge Lantmän.

För mer information kontakta gärna:

Helena Häggblad, produktchef säckat foder, Lantmännen
E-posthelena.haggblad@lantmannen.com