Större premiumbröd och alternativa fyllningar är senaste fastfood-trenden

Nyheter, 2017

Lantmännen Unibake lanserar nu Glazed Buns, för korv och hamburgare, under varumärket Korvbrödsbagarn till foodservicemarknaden. De nya bröden möter den senaste trenden inom fastfood – alternativa fyllningar med mycket topping, vilket uppskattas av konsumenterna.

Gourmetburgare har varit en stark trend inom fastfood de senaste åren, och nu har även större och lyxigare korvbrödsportioner börjat växa. När Lantmännen Unibake nu lanserar nya bröd i premiumsegmentet, glaserade för ett lyxigare utseende, är det därför både korvbröd och hamburgerbröd. Bröden Glazed Burger Buns och Glazed Hot Dog Buns lanseras under varumärket Korvbrödsbagarn och är exklusiva för foodservicemarknaden.

Inte bara korv
Men det är inte bara trendigare korvar som är populära att lägga i bröden. Även alternativa fyllningar växer starkt, vilket uppskattas av gästerna och därmed höjer värdet på portionen och marginalen för restaurangen.

 I dag är det populärt att fylla korvbröd och hamburgerbröd med annat än bara korv och hamburgare, som till exempel pulled pork, lobster roll, halloumi och utmanande och kompletterande topping, som savojkål, bacon och äpple. De här bröden möter den trenden och ger ännu fler möjligheter, säger Davor Zidaric, produktutvecklare för fastfood på Lantmännen Unibake.

Veganska portioner också växande trend
Korvbrödsbagarns nya bröd är precis som de flesta övriga produkterna i sortimentet fria från mjölk och ägg och passar därför även för veganska portioner, som även det är en växande trend.

De nya bröden lanseras vecka 4 och kommer att presenteras på mässan Fastfood & Café i Kista i februari, monter F02.