Lantmännens förvärv av K-maatalous slutförs

Pressmeddelanden, 2017

Idag slutförde Lantmännen förvärvet av den finska lantbruksaktören K-maatalous från Kesko Corporation. Förvärvet har gjorts för att etablera en större närvaro i spannmålsvärdekedjan på den finska marknaden och för att växa i Östersjöområdet i enlighet med Lantmännens östersjöstrategi.

Den 29 maj meddelade konkurrens- och konsumentverken i Finland (FCCA) och Tyskland (BKA) att de godkänner avyttringen och förvärvet är därmed slutfört.

– Vi ser fram emot att stärka lantbruksaffären i Finland, och att utveckla samarbetet med de finländska lantbruksföretagarna. Samtidigt startar integrationen och arbetet med att skapa synergier i organisationen, säger Peter Annas, chef för utsäde och handelsvaror på Lantmännen Lantbruk och ny styrelseordförande i K-maatalous.

K-maatalous är en av de största aktörerna på den finska lantbruksmarknaden, med en stark produktportfölj och många väletablerade varumärken. År 2016 var K-maatalous nettoomsättning 334 miljoner euro och rörelseresultatet 5,3 miljoner euro.

För mer information kontakta:

Peter Annas, chef utsäde och handelsvaror, Lantmännen Lantbruk
Tel: +46-706 99 03 65