Lantmännen Aspen förvärvar den franska alkylatbensinproducenten Marline

Pressmeddelanden, 2017

Lantmännen satsar i Frankrike och förvärvar det marknadsledande företaget inom specialbränsle, Marline.

Lantmännen fortsätter att växa på alkylatbensinmarknaden. Sedan koncernen köpte svenska Aspen för tio år sedan har Lantmännen Aspen utvecklats till att bli en ledande aktör inom specialbränsle på flera marknader i Europa. Som nästa steg i utvecklingen förvärvar Lantmännen Aspen nu Frankrikes ledande alkylatbensinproducent.

– Frankrike är en viktig marknad för Lantmännen Aspen. Det finns en stor tillväxtpotential på alkylatmarknaden och förvärvet av Marline gör det möjligt för oss att utöka vårt erbjudande i Frankrike och växa utanför premiumsegmentet, säger Claes Alin, vd på Lantmännen Aspen.

Marline är det ledande företaget i Frankrike inom specialbränslen och färdiga blandningar för små motorer och har en stark position inom bygg- och anläggningssegmenten samt i bygg- och detaljhandeln. Marline har en omsättning på drygt 20 miljoner euro och sysselsätter ett tjugotal personer.

Lantmännen Aspen är en del av energidivisionen inom Lantmännenkoncernen och är Europas största alkylatbensinleverantör.

Bilder finns på https://lantmannen.com/press-och-nyheter/bildbanken/

För mer information, kontakta gärna:

Claes Alin, vd Lantmännen Aspen
Tel: 010 556 39 49