Agtech i fokus när Lantmännen söker morgondagens innovationer

Pressmeddelanden, 2017

Framtidens jordbruk är digitalt. Agtech, lantbruksteknik, är nästa tema för Lantmännens Växthus våren 2018 – ett acceleratorprogram för åkerns innovationer. Programmet hjälper entreprenörer inom och utanför Lantmännen att utveckla sina idéer till lönsamma affärer. Nu har ansökan till vårens program öppnat.

Entreprenörer med en affärsidé inom agtech ges nu möjlighet att utveckla sina idéer i Lantmännens Växthus, som drivs under våren 2018 tillsammans med Agroväst – ett utvecklingsbolag inom de gröna näringarna. Deltagarna erbjuds ett utbildningsprogram som ger dem stöd i hur de kan utveckla sina idéer till kommersiella produkter och tjänster.

Digitaliseringen av det svenska lantbruket är en viktig framtidsfråga. Med hjälp av ny teknik kan vi optimera insatserna på åkern och gynna klimat och miljö, samtidigt som vi ökar matproduktionen. Därför har vi valt att fokusera på agtech när vi nu söker idéer inför vårens program, säger Emma Nordell, affärsutvecklare på Lantmännen R&D som driver Lantmännens Växthus.

Alla idéer inom området agtech - allt ifrån digital farming, precisionsodling, beslutsstödsverktyg och digitala mätsystem - är av intresse. Programmet är öppet för alla med en bra idé: Lantmännens ägare, medarbetare och externa entreprenörer.

Utbildningsprogrammet består av en serie workshops som äger rum i Skara från början av februari till början av mars 2018. Programmet avslutas med ett draknäste i Stockholm i mars. De bästa bidragen erbjuds fortsatt stöd i form av exempelvis affärsutveckling eller prototyputveckling.

I Växthuset får alla deltagare också möjlighet att knyta värdefulla affärskontakter med de andra kursdeltagarna, oss på Lantmännen, Agroväst och DataVäxt – ett teknikföretag med fokus på lantbruk. Alla deltagare får även en mentor som ger stöd och råd under resans gång. Vi vill ge alla idéer de bästa förutsättningarna för att kunna växa under programmet, säger Jakob Söderström, affärsutvecklare som tillsammans med Emma Nordell driver Lantmännens Växthus.

Ansökan till utbildningsprogrammet sker via Lantmännens hemsida: www.lantmannen.com/vaxthus. Sista ansökningsdatum är 17 december 2017 och deltagandet är kostnadsfritt.

Vad Lantmännens Växthus våren 2018 söker efter:

-          Ni som har en idé eller lösning för det svenska lantbruket.

-          Ni som vill förbättra er affärsmodell eller optimera er prototyp genom att testa den tillsammans med våra experter och/eller på marknaden.

-          Ni som redan har en produkt på marknaden och behöver stöd och nätverk för att expandera er verksamhet.

För mer information gå in på Lantmännens hemsida: www.lantmannen.com/vaxthus

Kontaktuppgifter till programansvariga för Lantmännens Växthus:

Jakob Söderström, Innovation och affärsutveckling Lantmännen R&D
Tel: +46 10 556 10 59