KRAFFT relanseras efter 30 år på marknaden

Pressmeddelanden, 2016

Sveriges mest köpta hästfoder*, KRAFFT, får ny logotyp och ny förpackningsdesign. Dessutom har recepten fått en noggrann genomgång, vilket har resulterat i en varsam uppdatering av innehållet.

– Utseendemässigt gör vi nu några modiga förändringar för att ge KRAFFT den moderna premiumdesign som varumärket förtjänar. Vi har fått en oerhört positiv respons på de förändringar vi gjort, både i Sverige och i Europa. KRAFFT exporteras idag till ett 10-tal länder i Europa, och produkterna står sig väldigt bra i den tuffa konkurrensen, säger Frida Måshammar Nordell, marknadschef Lantmännen Krafft.

För att säkerställa högsta kvalitet har alla recept setts över i samband med relanseringen.

– Vad gäller innehållet i våra foder har vi varit försiktiga. De förändringar som har gjorts handlar om en varsam uppdatering av befintliga recept. Till exempel har vi bytt ut importerad sojaolja mot svensk rapsolja, säger Lina Bengtsson (f d Jönsson), AgrD och produktutvecklare, Lantmännen Krafft.

KRAFFT- ett väldigt svenskt bolag inom Lantmännen-koncernen

Vid en konsumentundersökning i Sverige visade det sig att 96%** av svenska hästägare kände till varumärket KRAFFT men endast 20%** visste att KRAFFT ingår i Lantmännen-koncernen. Det vill vi förstås ändra på och nu bär KRAFFT Lantmännens symbol Garanten. Vi är förstås mycket stolta över vårt ursprung och att vi ägs av 27 000 svenska bönder. Det kommer att synas tydligare framöver.

Källor: YouGov AB Sverige. Kvantitativ undersökning. Respondenter - Svenska hästägare ansvariga för utfodring av 1-5 hästar * jan 2016 och ** dec 2014.

För mer information, kontakta gärna:
Frida Måshammar Nordell, marknadschef Lantmännen Krafft AB
frida.nordell@krafft.nu  +46 (0)725-189 132