Fler valmöjligheter för ökad lönsamhet

Pressmeddelanden, 2016

Lantmännen Maskin satsar på redskapssortimentet och presenterar flera nya leverantörssamarbeten. Det är redskap för olika användningsområden och i olika prisklasser.

Bland det senaste årets nyheter från Lantmännen Maskin finns redskap för vitt skilda användningsområden. Här finns exempelvis ett stort sortiment från KUHN, världens största redskapstillverkare för lantbruket. Andra exempel är vagnar från Pronar och en rad maskiner som riktar sig till entreprenörer som fyller på med jobb utanför gården såväl som småjordbruken och den offentliga upphandlingen.

– Det är alltfler lantbrukare som tar entreprenadjobb utanför den egna gården. De behöver flexibla lösningar som kan öka lönsamheten och det är ju ett av våra allra viktigaste mål – att se till att våra ägare har lönsam verksamhet, säger Anders Fridlund, Marknadschef på Lantmännen Maskin.

Skillnaderna mellan olika märken kan ibland vara ganska små, men avgörande för att kunden ska få precis det han eller hon behöver. Den flexibiliteten är främsta skälet till att Lantmännen Maskin har flera olika märken för samma typ av redskap.

– Hos oss ska man kunna jämföra olika märken och göra sina egna bedömningar, man ska inte behöva gå till flera olika återförsäljare. Samtidigt är det naturligtvis enormt viktigt att våra säljare är kunniga nog att kunna ge råd och stöd i valet. Under hösten och vintern har vi investerat många timmar i internutbildning. Vi säljer inte det ena märket framför det andra – det viktigaste för oss är att ge kunden valmöjligheten, säger Peter Berthagen, Affärsområdeschef redskap.

Nya varumärken hos Lantmännen Maskin:

Varumärke       Produkter

KUHN               Vallmaskiner, jordbearbetningsmaskiner, inomgårdsmaskiner, redskap för underhåll av grönytor, växtskyddssprutor

Pronar               Vagnar

LS                     Kompakttraktorer upp till 47 hk

Norcar               Minilastare

Kramer              Hjullastare, kompaktlastare

Kesla                 Skogsvagnar, skogskranar, stegmatare, gripar, klipp- och skördaraggregat, fällhuvud och flishuggar

Fler frågor kontakta gärna:

Anders Fridlund, Marknadschef, Lantmännen Maskin, 010-556 98 31

Peter Berthagen, Affärsområdeschef Redskap, Lantmännen Maskin, 010-556 40 69