Finlands mest sålda rågbröd kommer till Sverige

Pressmeddelanden, 2016

I brödhyllan är hälsa just nu den hetaste trenden med större efterfrågan på bröd med högt innehåll av exempelvis råg. Trots det är utbudet fortfarande relativt lågt. Därför lanserar Lantmännen Unibake nu, genom varumärket Hatting, Finlands mest sålda rågbröd på den svenska marknaden. Rågbitar, som brödet kallas, finns både som osötat och sötat med sirap och börjar säljas i butik vecka 38.

Nu gör ett, för den svenska marknaden, nytt rågbröd entré i brödhyllan. Det är varumärket Hatting som börjar sälja Rågbitar från och med vecka 38. Rågbitarna är redan en storsäljare på de finska och baltiska marknaderna, så Lantmännen Unibake som saluför Hatting är optimistiska.

– Det här är en väl beprövad produkt så det känns jättekul att kunna ge den även till svenska brödälskare. I Sverige finns en lång tradition av mörkare bröd och med den ökande hälsomedvetenheten hoppas jag att många ska ta Rågbitarna till sitt hjärta redan från första tuggan, säger Susanna Händel, kategorichef på Lantmännen Unibake.

Stor efterfrågan men låg tillväxt
Trots konsumenternas efterfrågan på fiberrika, mer nyttiga bröd är utbudet av rågbröd på marknaden fortfarande relativt smalt, och marknaden har låg eller ingen tillväxt. Susanna Händel poängterar gärna att Hatting genom satsningen vill bidra till att segmentet utvecklas.

Bakade utan tillsatser och  nyckelhålsmärkt
Rågbitarna är bakade helt utan tillsatser eller konserveringsmedel och den osötade varianten är nyckelhålsmärkt. De innehåller 73 % respektive 69 % fullkornsråg och fiberinnehållet är 11 % och 10 % – betydligt mer än vad motsvarande andra bröd kan visa upp.

Lanseras med bred lanseringskampanj
Nyheten blir Hattings första produkt inom färskt matbröd, som kompletterar sortimentet inom fryst matbröd och färskt kaffebröd. Distributionen går genom Polfärskt, precis som Hattings kaffebröd och systervarumärket Korvbrödsbagarns sortiment. I samband med lanseringen genomför Hatting flera kampanjer med både rulltrappor, centrumtavlor, buss- och printreklam, aktivitet i sociala medier och demo i butik.

För mer information: Susanna Händel, katagorichef Hatting, Lantmännen Unibake Sweden AB
mobil:

För fler pressbilder, besök bildbanken: http://bit.ly/2cjUK9H