Lantmännen Maskins rosa traktor-kampanj gav över 100 000 kronor till bröstcancerforskning

Pressmeddelanden, 2015

I samband med årets Borgeby fältdagar lanserade Lantmännen Maskin och Valtra en kampanj till förmån för Bröstcancerfonden. Det var en uppföljning på Lantmännen Lantbruks framgångsrika kampanj med rosa balar, och sammanlagt har kampanjerna bidragit med 410 000 kronor till Bröstcancerfonden.

Tillsammans med traktortillverkaren Valtra tog Lantmännen Maskin ett initiativ till en riksomfattande kampanj med rosalackerade traktorer. För varje rosa traktor som såldes skulle
10 000 kronor oavkortat gå till Bröstcancerfonden.

– Vi var mycket spända på vilket mottagande och intresse kampanjen skulle få hos kunderna. Det blev ett stort medialt intresse och på vår Facebooksida överöstes vi av positiva kommentarer. Frågan vi ställde oss var; skulle kunderna våga ta steget in i en rosa traktor och beställa sin nya traktor i en rosa nyans?, säger Henrik Moen, Brand Manager Valtra, Lantmännen Maskin, och fortsätter:

– När vi nu summerar kampanjen har vi sålt elva traktorer och Lantmännen Maskin har tillsammans med Valtra ökat Bröstcancerfondens forskningsanslag med 110 000 kronor.

Vi är oerhört glada och tacksamma för detta samarbete, bidraget till Bröstcancerfonden och i förlängningen bröstcancerforskningen. Rosa traktorer är en kanonidé och vi hoppas på ett fortsatt gott samarbete 2016, säger Kjell Hjelm, Marknadsansvarig på BRO.

Under våren och sommaren 2015 pågick Lantmännens kampanj Rosa balar, där man gemensamt med Trioplast och Tama tagit fram rosa balplast och nät. Idéen kom från Nya Zealand och den rosa plasten var populär även i Sverige och 300 000 kronor samlades in till Bröstcancerfonden.

Tillsammans med rosa traktorkampanjen har Lantmännen bidragit med 410 000 kronor till bröstcancerforskningen 2015.