Vasaloppet väljer Aspen alkylatbensin för en miljövänligare tävling

Pressmeddelanden, 2011

Vasaloppet blir mer miljövänligt även i år när tävlingens alla snöskotrar och motorsågar tankas med alkylatbensin från Lantmännen Aspen. Samarbetet mellan Lantmännen Aspen och Preem, en av Vasaloppets huvudsponsorer, ligger som grund för Aspens möjlighet att förse Vasaloppet med alkylat för andra året i rad.

Vasaloppet är ett miljöcertifierat evenemang vilket ställer krav på att leverantörerna erbjuder miljöanpassade produkter. Något som gör Vasaloppet till rätt forum för Aspen att synas på.

- Vår produkt vänder sig till människor som tar ansvar för sin hälsa, sina maskiner och allas vår miljö, säger Mats Uhrlander, marknadsansvarig Norden på Lantmännen Aspen.

Lantmännen Aspen och Preem har sedan flera år haft ett samarbete vad gäller alkylat. På samtliga Preem-mackar runt om i landet har kunderna möjlighet att köpa dunkar med Aspen alkylatbensin.

Om alkylat

Aspen alkylatbensin är ett extra rent motorbränsle med endast 0,1 procent aromater jämfört med cirka 35 procent i vanlig bensin. Bränslet innehåller totalt sett 99 procent färre giftiga ämnen än vanlig bensin. Dessutom ger det mindre lukt och rök än vanlig bensin.

För mer information kontakta gärna:

Mats Uhrlander, marknadsansvarig Norden Lantmännen Aspen, tel. 0708-23 50 09

Claes Ahlin, vd Lantmännen Aspen, tel. 0708-23 50 22