Nu startar Lantmännen ”Många sträckor små” – som inspiration för att ta cykeln till mataffären

Pressmeddelanden, 2011

Nu uppmanar Lantmännen svenskarna att lämna bilen hemma, och ta cykeln till matbutiken med Många sträckor små. Att ta cykeln till butiken är en av de enskilt största insatserna man kan göra för klimatet när det handlar om mat.

Lantmännens undersökning om resvanor till matbutiken visar att när konsumenten får ange vad de tror påverkar klimatet mest, när det handlar om mat i vardagen, är det att göra matlådor tätt följt av att välja ekologiskt, panta burkar och kompostera.

– Det är tydligt att svenskar har ett stort miljöengagemang och intresse för att göra bra val i vardagen. Vi på Lantmännen har som ambition att försöka inspirera till nya sätt att tänka på kring maten och miljön. Nu vill vi ge motivation till att ta cykeln till mataffären, men självklart kan inte alla göra allt och att cykla till mataffären är inte ett alternativ som fungerar för alla, säger Jenny Svederman, presschef på Lantmännen.

Undersökningen visade även att största hindret för att ta cykeln till mataffären var att man har barn hemma, mörker och att man faktiskt inte äger någon cykelkorg eller någon cykel.

Trampa dig till en ny cykel och en bättre värld

Med Många sträckor små vill Lantmännen inspirera och göra det lite roligare att ta cykeln till matbutiken – för klimatets skull. Applikationen ”Många sträckor små” laddas ned via App Store eller Android Market, och med den registreras sträckan som cyklas för varje användare. Den totala sträckan och besparing i form av koldioxidutsläpp,visas kontinuerligt i Appen och via Lantmännens webbsida. Den som cyklar mest är med och tävlar om en ny cykel och mat från Lantmännen. Många sträckor små finns att laddas ned från och med den 12 september via App Store eller Android Market under sökorden Lantmännen, Många sträckor små och Ta cykeln.

Bra mat från Lantmännen – ansvar från jord till bord

Lantmännens ambition att ta ansvar Från Jord till Bord innebär att Lantmännen som företag tar både små och stora steg för en hållbar utveckling i hela kedjan – från jorden till maten på bordet. I detta ansvar ligger även att bidra till att påverka den enskilde konsumentens miljöengagemang i vardagen.

Läs mer på www.lantmannen.se

Pressbilder på: http://bildbanken.lantmannen.com?queryids=14575,14576,14577,14584,14593,14595

För mer pressinformation:

Jenny Svederman, presschef Lantmännen