Vasaloppet blir grönare med Aspen alkylatbensin

Pressmeddelanden, 2010

PRESSMEDDELANDE 2010-02-22

Vasaloppet blir grönare med Aspen alkylatbensin Vasaloppet blir miljövänligare när tävlingens alla snöskotrar och motorsågar tankas med alkylatbensin från Lantmännen Aspen. Tack vare samarbetet med Preem, en av Vasaloppets huvudsponsorer, kan Lantmännen Aspen förse, Vasaloppet med alkylat.

– Vasaloppet är ett miljöcertifierat evenemang och vi ställer krav på våra leverantörer att kunna erbjuda miljöanpassade produkter. Därför har vi valt Lantmännen Aspen som leverantör av alkylatbensin till våra snöskotrar och motorsågar, säger Vasaloppets vd Jonas Bauer.

Aspen alkylatbensin är ett extra rent motorbränsle med endast 0,1 procent aromater jämfört med cirka 35 procent i vanlig bensin. Bränslet innehåller totalt sett 99 procent färre giftiga ämnen än vanlig bensin. Dessutom ger det mindre lukt och rök än vanlig bensin.

Lantmännen Aspen och Preem har sedan flera år haft ett samarbete vad gäller alkylat. På samtliga Preem benstinstationer runt om i landet har kunderna möjlighet att köpa dunkar med Aspen alkylatbensin.

För ytterligare information kontakta gärna: Claes Alin, vd Lantmännen Aspen, tel. 0708-23 50 22

Fakta/Lantmännen Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Exempel på Lantmännenägda varumärken är Axa, Kungsörnen, Start, Hattings, Schulstad och Kronfågel. Lantmännen ägs av cirka 40 000 svenska lantbrukare, har mer än 12 000 anställda, är verksamt i 19 länder och omsätter 42,9 miljarder kronor. Lantmännen har verksamhet i hela förädlingskedjan - från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.com och www.lantmannen.se