Monika Lekander ny chef för division Lantbruk

Pressmeddelanden, 2010

PRESSMEDDELANDE 2010-05-05

Monika Lekander ny chef för division Lantbruk

Monika Lekander har utnämns till ny chef för division Lantbruk och tillträder den 10 maj. Monika Lekander kommer närmast från en tjänst som chef för division Energi. Koncernchef Per Strömberg går in som tillförordnad chef för division Energi tills ny ordinarie chef är på plats.

– Vi har tittat på både externa och interna kandidater och det är glädjande att se att vi har en intern kandidat som stämmer väl in på våra önskade egenskaper och erfarenheter. Monika har en industriell bakgrund och har i sin tidigare roll som vd och affärsområdeschef för Lantmännen SW Seed fått god inblick i lantbrukskundens behov. Hon har i sina tidigare roller visat på ett starkt förändringsledarskap, säger Per Strömberg, vd och koncernchef för Lantmännen.

Monika Lekander är 57 år och civilingenjör med kompletterande studier i företagsekonomi och marknadsföring. Hon kommer närmast från en befattning som chef för division Energi som hon tillträdde 1 oktober 2009. Dessförinnan var hon affärsområdeschef och vd för Lantmännen Svalöf Weibull. Tidigare har Monika Lekander haft flera ledande befattningar inom Cambrex Corporation, bland annat som vd för Cambrex Karlskoga, samt inom Bofors Nobel Kemi och Nobel Industrier.

– Det blev en lite för kort sejour på division Energi, men lantbruksjobbet är en otroligt spännande utmaning att anta. Jag ser fram emot att leda Lantmännens kärnverksamhet, det som är absolut viktigast för våra medlemmar. Mitt fokus kommer i prioritetsordning att vara; att säkerställa en väl fungerande basverksamhet, att uppnå besparingsmålet 250 miljoner kronor lägre kostnader jämför med 2008, och slutligen bli lantbrukarens bästa affärspartner, säger Monika Lekander, tillträdande chef för division Lantbruk.

Rekrytering av ny chef för division Energi påbörjas omedelbart. Koncernchef Per Strömberg går in som tillförordnad chef tills ny chef är på plats.

Bild på Monika Lekander finns att ladda ner från: www.lantmannen.com / Press & Media / Pressbilder / Koncernledning

För frågor kontakta gärna: Per Strömberg, vd och koncernchef Lantmännen, tel: 0703-85 11 91 Monika Lekander, tillträdande chef division Lantbruk, Lantmännen, tel: 0706-06 61 91

Fakta/Lantmännen Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi, maskin och lantbruk. Exempel på Lantmännens varumärken är Axa, GoGreen, Gooh, Hatting, Kronfågel och Kungsörnen. Lantmännen ägs av drygt 37 000 svenska lantbrukare, har fler än 10 000 anställda, är verksamt i 18 länder och omsätter 35 miljarder kronor. Lantmännen har verksamhet i hela förädlingskedjan – från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.com och www.lantmannen.se