Nya XERION – Årets Stortraktor 2010

Pressmeddelanden, 2009

CLAAS utökar sin produktfamilj av stora 4x4 traktorer med maskiner över 500 hk Nya XERION – Årets Stortraktor 2010 Hannover, kvällen före Agritechnica 2009. Ett ljusspel som vore det en Oscarsgala kunde ses i CLAAS monter. Stjärnan var en helt ny generation XERION: XERION 5000 med 524 hk och 4500 med 483 hk. Bortåt 80 internationella journalister var närvarande för att se när det vita täckelset avlägsnades av familjen CLAAS och styrelsemedlemmarna. Journalisterna var inte bara intresserade av att se nyheterna i montern, utan också av att lyssna på de tal som hölls av Cathrina Claas-Mühlhäuser, Dr Theo Freye, Lothar Kriszun, Dr Hermann Garbers och Jan-Hendrik Mohr. Dagen efter utsågs den nya XERION till "Machine of the Year 2010" i kategorin stortraktorer. DLV-förlaget och tidskrifterna Dlz, Neue Landwirtschaft, Agrartechnik och danska Maskinbladet utsåg de bästa maskinerna i respektive kategori på Agritechnica. CLAAS premiärvisade två nya XERION, 5000 och 4500, på mässan. Förutom de två tidigare XERION modellerna på under 400 hk, 3800 och 3300, har CLAAS nu utökat sitt traktorsortiment med två nya modeller som sträcker sig upp till 524 hk. XERION i detalj I den stora 4x4 traktorklassen tillverkar CLAAS moderna fordon med steglös transmission med en maximal hastighet på upp till 50 km/t (40km/t för Sverige) och med komfort och manövrering som är unik i denna kategori. De största modellerna i det stora 4x4 traktorsegmentet kan skryta med följande specifikationer: - XERION 4500 max effekt enligt ECE-R120 355 kw/483 hk - XERION 5000 max effekt enligt ECE-R120 385 kw/524 hk Maximalt vridmoment vid 1400 v/min: - XERION 4500 2203 Nm - XERION 5000 2353 Nm Liksom på de tidigare modellerna finns en "TRAC" version, med fast hytt i mitten av traktorn, tillgänglig även på de nya modellerna. Dessutom finns även en vändbar hytt ("TRAC VC"). Möjligheten att köra traktorn med helt omvänd förarplats är ett annat inslag som gör denna maskin unik i sin kategori. TRAC koncept – Fyra lika stora hjul och två styraxlar De fyra lika stora hjulen kan utrustas med däck från 2050 mm (t ex 800/70 R38) till 2160 mm i diameter (t ex 710/75 R42). Detta ger då en total fordonsbredd på 3000 mm, vilket minimerar tiden för omställning till säker vägtransport. Ett bredare däck (900/60 R42) finns också, vilket resulterar i att fordonsbredden blir 3300 mm. De två styraxlarna ger smidig manövrering och god svängradie, även med de största hjulen.
Steglös transmission för snabba resor mellan områden Den steglösa transmissionen för hastigheter upp till 50 km/t i båda riktningarna möjliggör snabb transport från fält till fält och bidrar till minskade ställtider. Detta är en stor fördel, framför allt i Västeuropa där många driftsenheter har utspridda arealer. Flexibel strömförsörjning: 12V och 24V elsystem 24V-systemet (40 A - max. 100 A) kan användas för att driva elmotorer på tillkopplade redskap. Därutöver finns ett extra 12V elsystem. Effekten genereras av två separata generatorer (12 V och 24 V) och de två olika systemen matas från tre batterier. En standard ISO-anslutning eller ett separat uttag finns tillgängligt för anslutning av redskap. Traktorns 24-volts eluttag ger tillverkare av redskap möjlighet att ersätta komplexa hydraulmanövreringar med elmotorer. Det gör gränssnittet till traktorn mycket enklare. Följaktligen kan redskap kopplas till traktorn mycket enkelt och säkert. Multifunction manöverspak: Enkel hantering med en hand De nya XERION har en innovativ multifunktionskontroll som kan manövreras med tre fingrar. Multifunktionsspaken manövreras med tummen, pekfingret och långfingret och har ett bekvämt armstöd. Detta förbättrar ergonomin avsevärt och reducerar tecken på trötthet i arm, handled och tumme under långa arbetspass. Kraftuttagsarbete med låg bränsleförbrukning Ett kraftuttagsvarv på 1000 v/min uppnås vid ett lågt motorvarvtal på endast 1730 rpm. Den positiva utväxlingen minskar den specifika bränsleförbrukningen vid kraftuttagsarbete, som t ex flistuggar eller slåtterkrossar.

För mer information, klicka på länken http://app.claas.com/news2010/xerion/en/index.php För frågor – kontakta Göran Sundqvist, produktchef CLAAS traktorer, Lantmännen Maskin AB goran.sundqvist@lantmannen.com

Ladda ned filer här