Lantmännen Unibake bygger nyt bageri i England

Pressmeddelanden, 2009

PRESSEMEDDELELSE Horsens, 29. september 2009

Lantmännen Unibake bygger nyt bageri i England Med etablering af nyt bageri tager bagerikoncernen nu skridtet fuldt ud i vækstmarkedet England. Som direkte konsekvens heraf lukkes bageriet i Fristrup ved Tølløse. Det seneste halvandet år har Lantmännen Unibake investeret kraftigt i det engelske marked. Næste trin i koncernens vækststrategi bliver en investering på et trecifret millionbeløb i ny produktionskapacitet i England.
I maj 2008 købte brødkoncernen det engelske bageri Eurobuns, og et år senere overtog man aktiemajoriteten i Bakehouse, Englands førende leverandør af wienerbrød, croissanter og specialbrød. I dag er Storbritannien Lantmännen Unibakes største marked, og med investeringen i ny produktionskapacitet forstærker koncernen yderligere sin position på det engelske marked. Investeringen betyder, at en del af de produkter Lantmännen Unibake hidtil har eksporteret til England fra Danmark, fremover skal produceres lokalt i England.
- Vores mål er altid at være tæt på vores kunder. Derfor er det helt naturligt, at vi flytter en del af vores produktion til England, hvor vi kommer til at stå rigtigt stærkt med et komplet produktions-setup. Derudover er der jo god fornuft i at producere i lokal valuta, siger administrerende direktør i Lantmännen Unibake Bent Pultz Larsen.
Bageri i Fristrup lukkes Som en konsekvens af den nye investering lukker Lantmännen Unibake sit bageri i Fristrup ved Tølløse i løbet af 2010/2011. Nedlæggelsen berører 120 medarbejdere i Lantmännen Unibakes danske division, hvor Trine Egsgaard er divisionsdirektør.
- For koncernen er lukningen af Fristrup det rigtige at gøre, men jeg er selvfølgelig berørt over, at 120 dygtige medarbejdere mister deres arbejde, og fra Lantmännen Unibakes side vil vi bruge tiden frem til lukningen til at forberede vores folk på at komme videre til et nyt arbejde, siger Trine Egsgaard.
Trods lukningen vil Danmark fortsat være et kraftcenter for Lantmännen Unibakes wienerbrødsproduktion, der fortsætte på bagerierne i Doense og Hatting.
-- Yderligere information: Pressechef Jesper Skovlund, tlf. 23 68 51 48, jesper.skovlund@lantmannen.com Om Lantmännen Unibake Lantmännen Unibake er en af Europas største bagerikoncerner med speciale inden for frosne og friskbagte bageriprodukter til food service og detailhandlen. Ud fra mottoet "Baking Pleasure" bager vi sammen med kunder verden over glæde ind i menneskers liv.
Alle produkter fra Lantmännen Unibake er friskbagte i anvendelsessituationen. Med et fuldt sortiment inden for brød, fastfood, wienerbrød og croissanter har vi en løsning til enhver situation og ethvert måltid. Vores mål er at gøre brød til en god forretning for vores kunder gennem høj kvalitet og intelligente løsninger – alt sammen baseret på en bæredygtig tankegang og uden at gå på kompromis med fødevaresikkerheden. Vores moderne industribagerier i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Polen, Belgien, Tyskland, Rusland, England og USA gør os til en af de største i branchen, og med en årlige omsætning på 6,4 mia. kr. er vi en af de stærkeste bagerikoncerner i Europa.
Lantmännen Unibake er i Danmark kendt for varemærkerne Hatting, Paaskebrød, Schulstad Bake Off og Schulstad. Vi har 4000 medarbejdere inden for produktion, salg, udvikling og support verden over, der er dybt engageret i at bringe traditionerne og potentialet i brød videre ind i fremtiden.
Lantmännen Unibake er ejet gennem Lantmännen-koncernen, som tager ansvar for fødevareproduktion fra jord til bord. Det betyder at vores virksomhed er dybt forankret i omsorg for naturen og respekt for dens ressourcer og råvarer. Læs mere på www.lantmannen-unibake.com

Ladda ned filer här