Lantmännen lanserar värmebehandlat mjölfoder

Nyheter, 2007

PRESSMEDDELANDE 2007-06-04

Lantmännen lanserar värmebehandlat mjölfoder – Vi är glada att kunna erbjuda värmebehandlat mjölfoder, något som många kunder efterfrågar, säger Micael Sundström, marknadschef Lantmännen Lantbruk.
Produktionen startar i september i fabriken i Falkenberg. Till en början erbjuds produkter för kor och grisar.

Många gårdar väljer i dag gårdstillverkning av foder med egen spannmål. Det gör att det finns en ökad efterfrågan på koncentrerade foder och råvaror samt på foder som går att blanda med egna råvaror från gården.
– Vårt mål är att erbjuda produkter för alla kunders behov, oavsett vilken foderlösning de väljer, säger Micael Sundström.

I utfodringen har mjölfoder bättre blandningsegenskaper än pelleterat foder, och löser sig lättare vid till exempel blötutfodring.

Lantmännen Lantbruk värmebehandlar allt foder och alla råvaror som hanteras via foderfabrikerna. Möjligheten att nu även tillverka värmebehandlat mjölfoder kommer i förlängningen också att ge Lantmännen Lantbruk en större flexibilitet i råvaruvalet, eftersom det inte längre begränsas av att råvarorna måste hålla ihop som pellets. – Tack vare att vi nu har en teknik för att värmebehandla mjölfoder kommer vi framöver att kunna erbjuda mer koncentrerade foder, säger Micael Sundström.

Gun Ragnarsson på gården Kärragärde i Tvååker har tillsammans med sin man en grisproduktion med 140 suggor. Hon har länge efterfrågat värmebehandlat mjölfoder.
– Det kommer att ge oss bättre ekonomi på gården. Det ger mindre foderspill och bättre tillväxt på grisarna. Dessutom kommer grisarna att älska det, säger hon.

Till en början kommer leveranser av värmebehandlat mjölfoder att kunna ske i södra och västra Sverige.

Vid frågor kontakta Micael Sundström, marknadschef Lantmännen Lantbruk, telefon 070-518 60 25 Monica Andersson, försäljningschef Piggfor, telefon 070-589 90 52 Gunilla Palmgård, försäljningschef Nötfor, telefon 070-518 63 32 Fakta/Lantmännen Lantbruk Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Lantmännen ägs av 44 000 svenska lantbrukare, har 13 000 anställda, är verksam i 19 länder och omsätter 32 miljarder kronor. Lantmännen Lantbruk utgör koncernens kärnverksamhet. Vi utvecklar och erbjuder produkter och tjänster som bidrar till att skapa ett starkt och konkurrenskraftigt lantbruk. Läs gärna mer på www.lantmannen.com