Lantmännen Kronfågel varslar idag 24 anställda i Kristianstad

Nyheter, 2006

PRESSMEDDELANDE 2006-01-25

Lantmännen Kronfågel varslar idag 24 anställda i Kristianstad

Den svenska och danska marknaden för kycklingprodukter är starkt konkurrensutsatt. För att klara de nuvarande pressade priserna tvingas Lantmännen Kronfågel Holding att varsla 24 av totalt 256 tillsvidareanställda i Kristianstad. Under 2006 kommer företaget att fortsätta den rationalisering som påbörjades under 2005 och efter flera år av förluster hoppas man i år på ett nollresultat.

Trots att försäljningsvolymerna har varit relativt stabila har Lantmännen Kronfågel Holdings intäkter sjunkit under flera års tid. I år hoppas dock företaget kunna vända den trenden och uppnå ett nollresultat. Detta efter att man genomfört ett rationaliseringsprogram som innebär att produktionen vid samtliga fabriker renodlas.

För Kristianstads del innebär detta att man, med början runt vecka 18, enbart ska producera hel färsk och fryst fågel, grillkyckling samt Stinas kyckling för den svenska och danska marknaden. Nuvarande produktion av styckad färsk kyckling för den svenska marknaden kommer att förläggas till företagets anläggning i Valla utanför Katrineholm. På grund av omläggningen av produktionen varslas idag 24 personer om uppsägning vid anläggningen i Kristianstad. Mbl-förhandlingar har inletts.

- Renodlingen innebär att vi kan köra långa effektiva serier för att få ner kostnaden för dessa produktgrupper. Det medför också att vi på sikt stärker framtiden för anläggningen i Kristianstad vilket innebär att vi framöver kommer att slakta minimum 24 miljoner kycklingar per år, säger Ernst Mittag som är vd för Lantmännen Kronfågel Holding.

Lantmännen Kronfågel Holding omsatte 2,4 miljarder kronor 2004 och hade samma år 1 700 medarbetare. Företaget bedriver verksamhet i Sverige och Danmark och marknadsför sina produkter under varumärken som Kronfågel, Danpo och Chicky World. Cirka 18 procent av produktionen exporteras till samarbetspartners utanför Skandinavien

För frågor kontakta gärna:

Ernst F Mittag, vd för Lantmännen Kronfågel Holding, tfn +4540347840

Fakta/Lantmännen Lantmännen är en av Sveriges största koncerner inom livsmedel och lantbruk. Exempel på Lantmännenägda varumärken är Axa, Kungsörnen, Start, Bageri Skogaholm, Schulstad, Kronfågel, Weibulls, Doggy och Mjau. Butikskedjan heter Granngården. Lantmännen ägs av 50 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, är verksam i 16 länder och omsätter 30 miljarder kronor. Läs gärna mer på www.lantmannen.se