Valtra och Fendt blir Lantmännens nya traktorlinje

Pressmeddelanden, 2005

Valtra och Fendt blir Lantmännens nya traktorlinje

Valtra, Fendt och på sikt även Claas blir Lantmännens framtida traktormärken. Bakgrund till skiftet är att en av Lantmännens nuvarande leverantörer, CNH-koncernen, önskar samordna marknadsföringen av sina varumärken. Beslutet är steg två i den omstrukturering som sker inom Lantmännens affärsområde Maskin, där man tidigare beslutat att slå samman tre verksamheter till ett bolag: Lantmännen Maskin AB. Syftet med omstruktureringen är att minska kostnaderna och ge ännu bättre kundservice.

Under många år har Lantmännen representerat både Valtra och Case IH i Sverige. Nu är detta inte längre möjligt på grund av ändrade förutsättningar i producentled och Lantmännen har behövt ta ställning för ett av märkena. Bakgrunden till förändringen är att CNH, som äger Case IH och New Holland, har beslutat att deras importörer i Skandinavien ska marknadsföra båda dessa traktorlinjer. Efter ingående analyser och förhandlingar har Lantmännen beslutat att fortsätta samt utveckla samarbetet med Valtra och Claas, vilket innebär att Lantmännen släpper Case IH-representationen.

Agco, som är Valtras ägare, har erbjudit Lantmännen generalagenturen för Valtra i Sverige, Norge och Danmark, samt generalagenturen för Fendt i Sverige. Agco har även ställt sig positiva till att Lantmännen fortsätter som generalagent för Claas.

– Valtra är sedan många år suverän marknadsledare i Sverige och har även mycket starka positioner i Norge och Danmark. Claas är ett av branschens absolut starkaste varumärken och synnerligen väletablerat i Skandinavien. Fendt är traktorn för de stora jordbruken och ansedd som branschens bästa och tekniskt mest fulländade produkt. Av alla de alternativ som analyserats är detta helt enkelt den bästa kombinationen för den Skandinaviska marknaden, säger Clas Eriksson, affärsområdeschef Maskin.

Att Lantmännen har lyckats få ett avtal med både Agco och Claas, trots att de är konkurrenter i Europa, beror på att Lantmännen är en så stark distributör. Agco och Claas har accepterat denna lösning, eftersom de var för sig inte ser någon starkare representation i Skandinavien.

– Totalt sett är denna lösning framtidsinriktad. Den ger inte bara våra kunder en mycket stor valmöjlighet, den ger också Lantmännen en volymmässig tillväxt. Eftersom vi vill sörja för en professionell övergång, räknar vi med att starta marknadsföringen av Valtra och Fendt först omkring den 1 oktober i år, säger Arne Sörensson vd Lantmännen Maskin.

– Genom en otrolig utveckling de senaste åren finns en bra bas för den nya organisationen då Valtra Traktor kommer att integreras i Lantmännen Maskin, säger Ray West, vd Valtra Traktor.

För mer information kontakta gärna: Birgitta Johansson-Hedberg, koncernchef och vd Svenska Lantmännen, 070-218 02 83 Clas Eriksson, affärsområdeschef Maskin, 070-571 18 08 Arne Sörensson, vd Lantmännen Maskin AB, 070-551 17 50 Ray West, vd Valtra Traktor AB, 070-316 25 17

PRESSMEDDELANDE 1 (1)

2005-06-14 Fakta/Lantmännen Lantmännen är en av Sveriges största koncerner inom livsmedel och lantbruk. Exempel på Lantmännenägda varumärken är Axa, Kungsörnen, Start, Bageri Skogaholm, Schulstad, Kronfågel, Weibulls, Doggy och Mjau. Butikskedjan heter Granngården. Lantmännen ägs av 50 000 svenska lantbrukare, har 13 000 anställda, är verksam i 16 länder och omsätter 30 miljarder kronor. Läs gärna mer på www.lantmannen.se