Lantmännen stöttar We Effects årliga kampanj

Nu pågår We Effects kampanj ”Hela Sverige mot Hungerpandemin” i syfte att samla in pengar för att bland annat stötta småskaliga jordbrukare i fattiga länder. Lantmännen har i många år stöttat We Effects arbete både finansiellt och genom aktivt deltagande i olika projekt.

2003 inleddes Lantmännens mångåriga samarbete med We Effect. Stödet sker i form av ett årligt finansiellt bidrag och aktivt deltagande i projekt som stödjer lokala kooperativ. Lantmännens engagemang syftar till att bland annat öka bönders kunskap i hållbara jordbruksmetoder, finansiella tjänster och tillgång till marknaden.

Digital resa till jordbrukare i Kenya

Pandemin har drabbat alla världen över, där personer som redan innan pandemin levde i fattigdom drabbas extra hårt. Fattigdomen har ökat kraftigt sedan samhällen stängt ner för att minska virusspridningen. I Kenya har coronakrisen utlöst en hungerepidemi och där riskerar nära 2,1 miljoner invånare att drabbas av svält.

Startskottet för kampanjen "Hela Sverige mot Hungerpandemin" var en digital resa till Kenya i syfte att få en inblick i pandemins konsekvenser. Resan genomfördes genom en direktsändning från jordbrukaren Veronica Musaus gård i Kimutwa i Kenya. 

Mer information finns via länkarna nedan. Följ kampanjen i sociala medier via @jordtillbord, @hungerpandemin och #StarkareTillsammans. Swisha gärna en gåva till Lantmännens swishnummer hos We Effect: 123 074 51 90.

Veronica Musau