Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel.
#balarmotcancer
Lantmännen har sedan 2015 sålt balplast till förmån för cancerforskningen. På somrarna har vi haft en tävling på Instagram där alla har fått vara med och uppmärksamma initiativet genom att fota blå, rosa och gula balar i landet, posta bilden på Instagram och tagga den med #balarmotcancer. Initiativet skapar engagemang och sedan starten har 1 177 885 kronor samlats in till stöd för vidare forskning.
Katrine och Per-Johan vinnare 2018
Katrine och Per-Johan Andersson på Flata lantbruk i Torpshammar tog den vinnande bilden 2018.
- Jag och min fru Katrine har alltid köpt de färgglada sträckfilmsrullarna för att vi vill stötta forskningen mot cancer. En tremänning till min fru är lantbrukare i Finland och har byggt en finsk flagga under flera år, så motivet var självklart när jag fick höra av Lantmännens säljare Örjan att gul sträckfilm var på väg. Sedan att den blev så stor handlar ju mer om vårt behov av foder här till våra 220 djur är stort, säger Per-Johan.
Anita vinnare i tävlingen 2017
Elin vinnare 2016
Elin Bäckström från Tandfors, utanför Kalix, var en av över 200 tävlande som skickade in bidrag till tävlingen #balarmotcancer. Elin har på ett roligt och inspirerande sätt gett liv till de blå och rosa balarna genom att blanda in karaktärer från spelvärlden. För sitt bidrag vinner Elin mat från Lantmännen.
– Kampanjen för att stötta cancerforskningen tycker jag är en superbra idé! Balarna syns över hela Sverige och jag tror det är en bra påminnelse för förbipasserande att fortsätta stötta forskningen. Min favorit är den blåa balen, har alltid tyckt om blått, så det var ett ganska solklart val, säger Elin Bäckström, vinnare av årets Instagramtävling #balarmotcancer.
Balplast för hälsa och miljö
Den rosa, blå och gula plasten är gjord i enlighet med den nya generationens tunnare sträckfilm som resulterar i en lägre miljöbelastning. Trioplast och Lantmännen är två av medlemmarna i SvepRetur och arbetar med att minska den totala förbrukningen av plast och att all balplast som säljs återvinns. Hela 90 procent av all plast som säljs till lantbruken i Sverige samlas in och blir till ny plast.
Rosa, blå och gula balar engagerar Sverige
Tack vare ett samarbete mellan Lantmännen och Trioplast har åkrarna runt om i Sverige sedan 2015 prytts av färgglada balar, rosa i sällskap av blå och gula. Initiativet skapar engagemang och möjliggör för lantbrukarna att bidra med pengar till forskning om bröstcancer, prostatacancer och barncancer.
För varje såld rulle ensilageplast har 15 kronor skänkts oavkortat till cancerforskningen och totalt i år har 300 000 kronor skänkts till Bröstcancerfonden, Prostatacancerfonden samt Barncancerfonden. Sedan starten 2015 har 1 177 885 kronor samlats in till stöd för vidare forskning.