Sales Director Retail & Convenience

Företag
Första ansökningsdag
Sista ansökningsdag
Plats

Vill du vara med och forma framtiden inom försäljning hos ett av Sveriges ledande bageriföretag? Som Sales Director för Unibake Sverige, med en omsättning på 2,3 miljarder, får du en nyckelroll i att driva försäljningen framåt och bidra till vår fortsatta framgång inom Retail & Convenience, med varumärkena Bonjour, Hatting och Korvbrödsbagarn i portföljen. Om du brinner för att leda team, utveckla och genomföra strategier samt trivs i en dynamisk och internationell miljö, är detta rätt möjlighet för dig!

Det här kommer du att göra

Som Sales Director för Unibake Sverige kommer du att ansvara för avdelningen Retail & Convenience vilket innefattar att utveckla och implementera försäljningsstrategier och planer i linje med Unibakes övergripande mål. Du ansvarar för att uppnå försäljningsmål genom att följa och analysera försäljningsresultat och säkerställa budgetefterlevnad. Du ansvarar dessutom för att utveckla starka prisstrategier och kategoriförflyttningar för att säkerställa långsiktig konkurrenskraft och lönsamhet.

Du leder, coachar och utvecklar ett försäljningsteam bestående av ca 30 medarbetare, inklusive 8-10 direktrapporterande varav 3 chefer. Din roll innefattar även ett nära samarbete med interna avdelningar såsom marknad, produktutveckling, operations och finans för att säkerställa enhetlighet och effektivitet för försäljningskanalerna inom ditt ansvarsområde. Du kommer dessutom vara delaktig i Unibakes globala kommersiella forum.

Du rapporterar till VD för Unibake Sverige, är medlem i ledningsgruppen och är placerad på Lantmännens huvudkontor i Stadshagen i Stockholm.


Det här behöver du för att lyckas och trivas

Du har:

  • Erfarenhet av motsvarande roll inom livsmedel eller FMCG, med dokumenterad erfarenhet av att arbeta mot retail/dagligvaruhandel.
  • Erfarenhet av att leda och utveckla försäljningsteam, där du har haft personalansvar för chefer och coachat genom andra.
  • Erfarenhet av ledningsgruppsarbete.
  • Professionella språkkunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.
  • Akademisk eller eftergymnasial utbildning inom business, ekonomi eller marknad, alternativt motsvarande erfarenhet som vi bedömer likvärdigt.

Du är:

  • En erfaren affärsorienterad ledare med förmåga att inspirera och engagera ditt team.
  • Nytänkande och kreativ, där du med hjälp av din strategiska och analytiska förmåga förstår värdet av datadrivna affärsbeslut.
  • Kommunikativ och samarbetsorienterad, med förmåga att arbeta effektivt med olika interna och externa intressenter.
  • Stresstålig och tidigare vana av att arbeta i en dynamisk miljö med tydliga deadlines.
  • Resultatorienterad med en stark drivkraft och uthållighet med syfte att nå gemensamma mål.

Självklart delar du våra värderingar – Öppenhet, Helhetssyn, Handlingskraft – och vårt löfte om att ta ansvar från jord till bord.

Vad vi erbjuder dig
Lantmännen är en stor internationell koncern och har en unik bredd i vår verksamhet. Detta innebär att vi kan erbjuda utvecklingsmöjligheter med varierande inriktning för såväl specialister som generalister inom olika bolag och branscher i fler än 20 länder. Vi arbetar aktivt med intern rörlighet och vill bidra till att medarbetare utvecklas och känner engagemang varje dag.

Låter det intressant?
Vi hoppas det! Du ansöker till tjänsten online, senast den 29 augusti 2024. Ett första urval kommer att ske i samband med sista ansökningsdag. Observera att vi är på semester fram till 21 augusti och har begränsad möjlighet att besvara frågor fram tills dess. Vi hoppas att du också får chansen att vila och ladda om under sommaren, och vi ser fram emot att återvända med ny energi och fortsätta rekryteringsprocessen därefter. Tack för ditt tålamod!

I din ansökan har du möjlighet att addera ditt CV eller LinkedIn-profil. För en mer objektiv och inkluderande rekryteringsprocess tar vi inte emot personligt brev utan ber dig istället att besvara urvalsfrågor som är relevanta för tjänsten. I rekryteringsprocessen ingår både psykometriska tester och kompetensbaserade intervjuer, med syfte att främja en rättvis utvärdering för alla kandidater. På Lantmännen är det viktigt att alla har lika möjligheter till anställning och utveckling i koncernen.

Som slutkandidat kommer det att genomföras alkohol- och drogtest via vår leverantör för företagshälsovård samt en bakgrundskontroll via vår leverantör ToFindOut. Har du frågor gällande tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta Talent Acquisition Specialist, Malin Johansson på malin.x.johansson@lantmannen.com. Vi ser fram emot din ansökan!