Chef Controlling

Företag
Första ansökningsdag
Sista ansökningsdag
Plats

Drivs du av att arbeta i ett affärsnära team och vill du tillsammans med det här starka teamet axla ansvaret för controllingen för Lantmännen Lantbruk Sverige? Då tycker vi att du ska söka denna möjlighet! Här får du arbeta i en mycket viktig och central roll där du är med och stöttar samt är kravställare i verksamheten, allt i syfte att säkra leverans av bolagets mål och utveckling framåt.

Det här kommer du att göra

Som Chef Controlling har du tillsammans med ditt team en central och viktig roll inom verksamheten, där ni arbetar tvärfunktionellt och agerar som affärspartner till verksamhetens olika affärer. Du ansvarar för verksamhetens finansiella resultat, där försäljning, lönsamhets -och avvikelseanalyser, kapitalbindning och avkastning samt rörelseresultat står i fokus. Du arbetar med månadsrapportering, samt driver och koordinerar verksamhetens finansiella planeringsprocesser.

Teamet du leder består av sju controllers - produktions, varuflödes - och affärscontrollers. Teamet arbetar med analyser av olika slag, uppföljning av våra tre affärsområden, produktionskostnader, effektivitet, investeringar samt med uppföljning och analys av supply.

I rollen ansvarar du även för att utveckla och underhålla systemstöd och rapporteringsverktyg. Utöver löpande utvecklingsarbete kommer vi under 2023 påbörja arbetet att uppgradera verksamhetens ERP system (M3) där du och teamet kommer ha stor delaktighet. Kontaktytorna är många och du är delaktig i projekt, sitter med i ledningsgruppen för Lantbruk Sverige, samt representerar controlling i andra styrgrupper och mötesforum.

Du kommer rapportera till Divisionscontrollern och är placerad på vårt nybyggda kontor i centrala Malmö.


Det här behöver du för att lyckas och trivas

Du har:

  • En examen inom ekonomi från universitet eller högskola
  • Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter som business controller eller andra närliggande områden, med fördel i en internationell kontext i ett större bolag
  • Med fördel erfarenhet från en ledarroll, antingen i form av personalansvar eller t.ex. projektledning
  • Ett intresse för och erfarenhet av business, förbättringsprocesser och affärsutveckling.
  • Intresserad av affärssystem/IT där du gärna agerar kravställare och driver på digitalisering. Det är meriterande om du har erfarenhet av M3 och Cognos.
  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift då kommunikationen sker på båda språken

Du är:

  • Resultatinriktad och leveranssäker där leverans enligt deadline är centralt.
  • Noggrann och ställer krav på hög kvalitet i rapporter och analyser som avdelningen levererar. Du växlar gärna mellan strategi och detaljer.
  • En förtroendeingivande teamspelare, som levererar tillsammans och genom sitt team.
  • Nyfiken och affärsmässig. Du har ett intresse för affären och vad som driver denna framåt samt vill bidra till kontinuerligt förbättringsarbete.

Vad vi erbjuder dig

Lantmännen är en stor internationell koncern och vi har en unik bredd i vår verksamhet. Detta innebär att vi kan erbjuda utvecklingsmöjligheter med varierande inriktning för såväl specialister som generalister inom olika bolag och branscher i fler än 20 länder. Vi arbetar aktivt med intern rörlighet och vill bidra till att medarbetare utvecklas och känner engagemang varje dag. Let’s reimagine your career!

Låter det intressant?

Vi hoppas det! Du ansöker till tjänsten online, gärna så snart som möjligt men senast den 5/2. Urval sker löpande. I rekryteringsprocessen ingår både tester och intervjuer. Som slutkandidat kommer det att genomföras en bakgrundskontroll via vår leverantör ToFindOut.

Har du frågor gällande tjänsten är du varmt välkommen att kontakta Magnus Höjer, Divisionscontroller, magnus.hojer@lantmannen.com. Har du frågor gällande rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta Acting Talent Acquisition Manager Johanna Leijon, johanna.leijon@lantmannen.com.

Vi ser fram emot din ansökan!