Från Växthuset till marknaden: Intervju med Växthusalumni Mikko och Minna

Hur är det att vara en del av Växthusprogrammet som Lantmännen-anställd? Och, hur kan en Växthusresa från idé till marknad se ut? Mikko och Minna, Växthus-alumner och Lantmännen-kollegor på Vaasan i Finland delar med sig av sina erfarenheter av att ta en idé hela vägen till färdig konsumentprodukt.

De var som gjorda för varandra. Minna Cousins, chef för affärsverksamhet inom försäljning och marknadsföring på Vaasan och Mikko Kaijansinkko, kategori- och portföljchef på Vaasan Commercial Operations, hade jobbat med ett koncept som utforskade ”ready-to-eat” smörgåsar.

Året var 2020, och Växthusets tema, "Bread goes Future" verkade vara ett perfekt tillfället att vidareutveckla idén. En ansökningslucka öppnade upp, och möjligheten var helt enkelt för bra att tacka nej till. Idag, nästan två år senare, har de precis fått de första beställningarna för Vaasan-Chef Lundén, deras nya, snart-lanseringsklara ”ready-to-eat” smörgåsar. 

Mikko Kaijansinkko and Minna Cousins, Vaasan.

 

– Växthusprogrammet var det ultimata testet för oss att validera konceptet. Vi fick chansen att säkerställa att idén både passade och bidrog till vår värdebaserade varumärkesstrategi på Vaasan. Initiativet är en fantastisk plattform för affärsutveckling och innovationskultur för framtida framgångsrika företag över hela Lantmännen, beskriver Minna. 

Ursprungsidén kretsade kring hållbara, hälsosamma smörgåsar. Under programmet samarbetade de med det finska livsmedelsföretaget och smörgåsfyllningsexperten, Lundén. Tillsammans genomförde de marknadsanalyser och konsumentundersökningar för att utveckla en produkt som kunde växa ”ready-to-eat” smörgåsmarknaden i Finland, och samtidigt hjälpa Vaasan att etablera sig inom segmentet. De kallade projektet för "en match made in heaven" eftersom det i grunden handlade om att två företag som utvecklade en ännu bättre lösning tillsammans.  

– Det har varit ett genuint samarbete. Med tanke på att vi varit ett stort team som genomfört hela projektet under en pandemi så känns det extraordinärt att vara så nära lansering, säger Mikko. 

 

Ost och skinka – allt annat än basic 

Samarbetets syfte var att förbättra och betona brödets roll i fyllda smörgåsar – näringsmässigt men också ur ett och hållbarhetsperspektiv. Slutprodukten lever upp till det, och lite till. 

– Vårt rågbröd är det mest sålda brödet i Finland och vårt havreportionsbröd är det mest föredragna vetebrödet. Däremot är Lundén marknadsledare inom fyllda mackor. Nu kan de som letar efter bättre näringsvärde och bra kvalitet få sitt favoritbröd från Vaasan fyllt med Lundéns färska och smarriga fyllningar, säger Mikko. 

Ett radarpar helt enkelt. Konceptet är dessutom genomfört enligt FN:s mål för hållbar utveckling, särskilt när det gäller hälsa och välbefinnande, ansvarsfull konsumtion, och produktion och partnerskap. 

 

Utmanande men väldigt givande 

Trots att Växthuset är ett acceleratorprogram, betonar Mikko värdet av att ansöka med en grov idé:  

”Programmet gav oss tid och resurser att vidareutveckla konceptet, och fokusera på konsumenternas utmaningar och behov. Det var det som gjorde att vi kunde finjustera och få mer av en helhetssyn. Det fanns så många bra övningar genomgående - som att gräva djupt för att upptäcka vad som gör just din idé anmärkningsvärd, och att skriva och öva på din pitch. Det var också fördelaktigt att få input från andra team och att se deras utveckling. Detta inspirerade oss verkligen att sikta ännu högre.” 

Den mest minnesvärda upplevelsen för Mikko och Minna var dock Draknästet, Växthusets final där deltagarna får presentera sina sista idéer för Lantmännens högsta chefer. 

– Draknästet utmanar dig att vara skarpare och paketera det du säljer på bara sju minuter. Det är roligt och pirrigt, men framför allt givande. Naturligtvis gjorde Teams-miljön det lite mer komplext. Det kräver mycket samarbete och samordning, berättar Mikko. 

 

Drömmen om bröd 

Mikko ser fram emot årets program med tema, ”SMART Farming” eftersom allt fler konsumenter uppskattar vikten av hållbarhet och biologisk mångfald. Om han skulle ge ett råd till årets deltagare skulle det vara att aldrig stå stilla, och lära sig snabbt: 

– Hämta hem feedback tidigt och ofta från din målgrupp. Bygg inte något färdigt innan du testar!

Medan vi förbereder oss för årets Växthus fortsätter vi såklart att vara nyfikna på detta smörgås-drömpar, och den snart-lanserade mackan.  

– Jag drömmer om att våra smörgåsar ska vara en nyckel för att kunna leva en hälsosammare och lyckligare vardag - första varan på din inköpslista, varje dag, ler Minna.