System.Threading.Tasks.Task`1[Microsoft.AspNetCore.Html.IHtmlContent]

Halvtid

Hur genomförs en marknadsanalys rent praktiskt?

Då har ungefär halva tiden av projektet gått vilket betyder att tempot har skruvats upp en praghel del. Sedan mitt senaste blogginlägg har jag  lyckats genomföra  en resa till Prag, med målet att bedöma vilket utbud som finns på Tjeckiens bake-off marknad samt vad den generella prisnivån ligger på. Men hur gick jag tillväga för att samla denna information? Jo, det ska jag berätta.

Veckorna innan jag åkte gjorde jag en ordentlig desk study över marknaden där jag tittade på vilka kanaler och återförsäljare som existerar, om de kan tänkas börja sälja Unibakes produkter samt om de olika aktörerna har några expansionsplaner i framtiden. Utifrån detta material sållade jag fram ca 40 olika butikskedjor med störst potential fördelade över fyra olika kanaler; matbutiker, caféer, fastfood-restauranger samt bensinstationer, som jag hade som mål att besöka. ”Hur ska du hinna med allt detta?” undrade min handledare när jag presenterade mina planer, ”du har ju bara fyra dagar på dig”. ”Med cykel!” föreslog jag. Sagt och gjort hyrde jag en cykel och beväpnade mig med en mobilkamera, diktafon och anteckningsblock. Jag cyklade sedan runt till de olika butikerna och dokumenterade vad de sålde samt till vilket pris.

Dock råkade jag ut för en smärre chock i den första matvarubutiken jag klev in i. Uppenbarligen gillar tjecker bröd väldigt mycket. Brödavdelningen var fem gånger så stor som hemma i Sverige så jag valde ut 20 st ”key products” som fick fungera som jämförelsetal när jag sedan jämförde de olika butikerna och kanalerna med varandra.

En sak som min handledare var noga med innan jag åkte var att jag inte bara skulle prag2.jpgdokumentera priset på produkterna utan gärna kvalitén också. ”Hurra!” tänkte jag, här ska det ätas croissanter, wienerbröd och andra sötsaker. Så här i backspegeln kan jag konstatera att den glädjen la sig något efter den tionde croissanten och hade helt försvunnit efter det 20 wienerbrödet. Men åt gjorde jag, det var ju faktiskt min plikt!

Väl hemma i Köpenhamn blev det till att gå igenom och sammanställa materialet vilket resulterade i 25 stycken excel-filer! Så vad jag roar mig med nu är att jämföra de olika produkterna med varandra för att hitta så kallade ”white spots”, det vill säga outnyttjad potential på marknaden där vi skulle kunna komplettera med våra produkter.

För att summera det hela blev det en väldigt lyckad resa med flera spännande upplevelser. En lärdom som jag kommer ta med mig från resan är att hinder det är inte så svåra som de verkar från början. Ta ett djupt andetag och kasta dig ut, allt löser sig. Och gör det inte det lär man sig alltid ifrån det. Just det ja, en till lärdom. Kom i tid till flyget! Annars blir det inte kul…

Jakob Söderström